Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Audi Q7

Slanket Q7 for fete lommebøker

Audi Q7, bilen som mange av oss elsker å hate, relanseres etter omfattende slankekur. Snart kommer ladehybriden som Audi mener skal klare seg med "lukten" av drivstoff.

Publisert Sist oppdatert

Den digre Audien er blitt 325 kilo lettere og er nå like lettkjørt som en Golf.

SUV-fest
Først kom BMW med ny X5, Volvo ruller akkurat nå inn nye XC90, snart er Audi på plass med ny Q7 før Mercedes lanserer ny GLE. Bevares for en fest det skal bli for dem som kan legge 800.000 kroner eller mer på bordet for ny bil.

Foreløpige salgstall både for X5 og XC90 viser at det begynner på bli ganske mange som ikke kvier seg for akkurat det.

- Ja, vi tror alle nyhetene vil løfte klassen. Bedre miljøprofil har gjort biler som Audi Q7 langt mer stuerene å kjøre, sier en opprømt Marius Tegneby hos Audi-importør Harald A. Møller.

Ladbare hybrider
Alle fire vil dessuten snart ha i salg hybride ladevarianter med voldsom motoreffekt og – på papiret – knapt målbart forbruk. Det lave forbruket kvitteres i Norge ut i redusert engangsavgift, og om politikerne holder sine løfter vil ladbare hybrider med høy motoreffekt komme til å bli de store avgiftsvinnerne i årene framover. Så det er bare å glede seg.

Jeg har på BilNorge tidligere skrytt XC90 opp i skyene som en bortimot fullkommen SUV. Nå er jeg klar for å si omtrent det samme om Audi Q7, for maken til forvandling må jeg faktisk tilbake til nettopp XC90 for å finne.

En ting er det du umiddelbart ser: Den slankere kroppen, den mer markerte grillen og de skarpere linjene. Bevares, er Q7 en diger bil som med lengde rett over fem meter og bredde rett under to meter fortsatt dekker 10 kvadratmeter asfalt.

Lettvekter
Men slankekuren på rundt 325 kilo (Audi mener de nå er lettest i klassen), et helt nytt chassis, oppgradert motorprogram, den ekstremt gode støydempingen, aktiv styring på bakakselen, eget følgeprogram for køkjøring, mulighet for å heve og senke bilen, infotainmentprogram som i sum kanskje er bilindustriens beste og et sikkerhetsprogram som gjør Audien nærmest selvkjørende, gjør kjøreturene til en opplevelse i seg selv.

Les også: Audi fram, på fire og to

"Norges-motor"
Enn så lenge ender motorprogrammet på V6/bensin/333 hk og V6/diesel/272 hk, men tro meg på at det holder med «Norgesutgaven» som yter 211 hk og er prisberegnet til 835.000 kroner. 500 Nm moment allerede på rask tomgang (1250 o/min), 7,4 sekunder til 100 km/t og toppfart på 216 km/t burde holde. Istedenfor å bruke 100.000 kroner ekstra på ytterligere 61 ekstra hk, ville jeg brukt pengene på ekstrautstyr. Bare så leit at «billigvarianten» først dukker opp i 2016.

Lite støt - god lyd
Ny Q7 har mye av kjøreopplevelsen felles med Volvo XC90. I begge vektlegges komfort mer enn sportslighet fordi det tas i betraktning at kjøperne nok er godt voksne. Derfor prioriteres spesielt god støydemping i kombinasjon med god lyd som i Q7 kan oppgraderes til Bose-anlegg for 14.000 kroner og til Bang&Olufsen for 76.000 kroner.

Etter et tiårig liv på asfalten framsto utgående Q7 som ganske frakjørt. For Audi hastet det derfor å legge innhold i slagordet om at forspranget befinner seg i teknikken.

Sånn sett brukes Audi Q7 til å lansere aktiv firehjulsstyring (AWS) hvor bakhjulene styrer mot i lav fart (gjør det langt lettere å parkere samt reduserer svingradiusen) og med i høyere fart som i praksis betyr at bilen parallellforskyves ved eksempelvis forbikjøringer. 14.000 kroner ekstra koster AWS som ingen andre SUV-er har for tiden.

Nå er AWS langt fra noe nytt. I mer moderne tid hadde flere japanske bilmerker (blant annet Honda og Mazda) slik teknologi for rundt 25 år siden.

Les også: Her er nye Audi S4

Touchpadflate for å styre infotainmentsystemet er heller ikke nytt i bil. Lexus og Opel har det, men Audi tar teknologien til et mer brukervennlig nivå ved å kombinere det med kontrollratt. Jeg er likevel litt i tvil om dette er et framskritt fordi den gamle løsningen med kun ratt fungerte så bra.

Til Norge kommer Q7 naturligvis kun med drift på alle hjul. Løsningen med sju seter beholdes og CO2-utslippet er redusert til 144 gram/km (0,54 liter/mil) for den minste dieselmotoren (211 hk i Norge). Dette er likevel langt fra nok til å tilfredsstille EUs CO2-krav på 95 gram fra 2021 hvilket betyr at SUV-er som Q7 for det meste blir ladbare hybrier i fremtiden.

Dette er prisene i Norge:

Diesel:

3,0 TDI V6 211 hk (A) 5 seter Kr. 835.000 (1. kv 2016)
3,0 TDI V6 272 hk (A) 5 seter Kr. 939.000
3,0 TDI V6 272 hk (A) 7 seter Kr. 969.900

Bensin:

3,0 TFSI V6 333 hk (A) 5 seter Kr. 1.078.000
3,0 TFSI V6 333 hk (A) 7 seter Kr. 1.112.200

Hybrid:

373 hk – pris 950.000 til 1.000.000 med dagens avgiftsnivå. (1. kv 2016)

Viktigste konkurrenter:

BMW X5, Volvo XC90, Range Rover Sport, Mercedes-Benz GLE. Til Norge i juni.

FAKTA Audi Q7 – 5 seter:

* Med 5 seter.

Dette liker jeg:
Komforten og det lave støynivået.

Dette liker jeg ikke:
Må vente til neste år på den minste motoren.

Motor:

V6 turbo dieselmotor, 2967 ccm.

Effekt:

211 hk.

Dreiemoment:

500 Nm v/1250 - 3000 o/min.

Mål LxBxH:

505x197x174 cm

Akselavstand:

295 cm

Egenvekt:

1995 kg

Bakkeklaring:

21 cm med stålfjærer

Tilhengervekt:

2700 kg/3500 kg m/luftfjæring.

Bagasjerom:

295 - 1995 (2075*) liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,4 sek.

Toppfart:

216 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,54 l/mil

CO2:

144 g/km

Pris billigste:

Ca kr. 835.000 m/5 seter

Pris som prøvekjørt:

Ikke klart

Powered by Labrador CMS