-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
2000-bilen Sportsbilklassen: Audi TT Roadster
Aldri har sportsbilentusiastene hatt så mye å velge blant. I denne klassen er Audi TTs suksess udiskutabel, og Roadsteren er enda sterkere når det gjelder karakter.
Først publisert i BIL 1 - 2000.
Mercedes CLK fant 121 eiere i Norge, Toyota Celica 113 og Hyundai Coupe 102 eiere, mens det bare kom to nye Ferrarier på norske skilt i fjor. Bestselgeren blant sportsbilene er Audi TT med 251 nyregistreringer i fjor, flere enn dobbelt så mange som nummer to i klassen, CLK.
Bredden er det ikke noe å utsette på i dette segmentet. Ford Puma, Hyundai Coupe og Opel Tigra sørger for at inngangsbilletten er overkommelig. MX-5, MGF og Barchetta sørger for at de som vil kjøre åpent, kan gjøre det til en fornuftig pris. Celica, Prelude og Fiat Coupé danner mellomklassen blant kupeene i segmentet, mens Morgan, BMW Z3, Porsche Boxster, Honda S2000 og TT Roadster danner mellomklassen blant de åpne toseterne. Jaguar XK8, Porsche 911, Ferrari 360 Modena og Maserati 3200 GT representerer de luksuriøse.
Mangfoldet til tross; det var ikke vanskelig å finne en 2000-bil blant sportsbilene. Jeg har ennå til gode å møte noen som ikke har synspunkter på Audi TT, og de fleste faller i staver over dens frekke design. Roadstermodellen vekker mer oppsikt enn TT Coupé, og det er forståelig. Karosserilinjene er rå, og elegant kommer langt bak når en skal trekke frem superlativer. Moderne og dristige linjer til tross, TT har trekk fra klassiske sportsbiler.
Teknikken er enkel, og Audi har valgt et konsept som er blitt svært vanlig, og som gjør det mulig å holde kostnadene på et rimelig nivå. Plattformen er den samme som brukes til Golf, A3, Octavia, Toledo og New Beetle. Motorene er den nå etter hvert så velkjente rekkefireren med to overliggende kamaksler og fem ventiler pr. sylinder med eller uten turbo. Den versjonen jeg har kjørt her, har to eksosrør som avslører at det dreier seg om en 225-hester. Ellers kan TT også leveres med 180 hk. Firehjulsdrift er standard, og Audi har tatt i bruk den samme Haldex-koblingen som Golf 4Motion. Det betyr at TT har elektronisk styrt clutch som overfører drivkraft til bakhjulene ved behov.
Kjøreegenskapene er lagt på den sportslige siden, og på vinterføre er det lett å "stille opp". Det kreves bare moderat gasspådrag for å provosere frem en overstyring. For normale hastigheter er TT godt balansert, men krever litt mer årvåkenhet enn for eksempel en Golf 4Motion. 225 hk og 280 Nm sørger for et rått fraspark. TT Roadster er blant de åpne toseterne som er best egnet for vinterkjøring, også når vi tenker på komfort. Varmekapasiteten er god, men det er først og fremst mangelen på trekk nede i bilen som gjør den så lun og komfortabel når du kjører uten tak. Jeg har kjørt stort sett alle dagens åpne tosetere, og for den som vil kjøre åpent også vinterstid, er dette den beste. Taket legger du ned eller opp på 15 sekunder – elektrisk selvsagt. Taket er tett og gir lite vindusus, men det er tynt og du hører trafikken rundt deg meget godt.
Det brune skinninteriøret i "vår" bil koster ekstra, men når du først graver så dypt i lommeboken som du må for å bla opp de drøyt 500.000 kronene som kreves for å finansiere en TT Roadster med 225-hesteren under panseret, er vel 9.000 kroner i tillegg overkommelig.
AUDI TT Roadster:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fem ventiler pr. sylinder, variable ventiltider og turbo m/ladeluftkjøler. Sylindervolum:1781ccm. Effekt: 165 kW (225 hk) v/6900 o/min. Dreiemoment: 280 Nm v/2200 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift m/Haldex kobling. Sekstrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 225/45WR17
Mål: Lengde: 404,1 cm. Bredde: 176,4 cm. Høyde: 134,9 cm. Akselavstand: 242,9 cm.
Egenvekt m/fører: 1550 kg. Tillatt totalvekt: 1775 kg.
Bagasjerom: 180 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0–100: 6,7 sek
Toppfart: 237 km/t
Forbruk bykjøring: 1,26 l/mil
Forbruk landevei: 0,76 l/mil
Forbruk snitt: 0,94 l/mil
Pris: kr 530.000,-
Billigste modell: TT Roadster 1.8: kr 450.000,-
Forbruk ifølge 93/116/EU.