-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi RS4: GTI i tredje potens
Den koster like mye som tre Golf GTI og blir et sjeldent syn på veien. Vi dro til Gotlands Ring for å kjøre Audis nye potenspille på bane. En minnerik opplevelse – i godt selskap.
Først publisert i BIL 12 - 2005.
Biler som Audi RS4 burde kunne fås på blå resept, for du skal ha et svært platonisk forhold til bil for ikke å trekke på smilebåndet bak rattet i en slik doning. Utseendet er sportslig, men langt fra banalt. Diskret, lekre detaljer skiller den fra en hvermannsen-A4 – fronten med den svarte nettinggrillen og de ekstra store luftinntakene, sideskjørtene og de lett utvidede skjermbuene, bakstussen med den nesten umerkelige spoileren integrert i koffertlokket og selvsagt – de doble, forkrommede eksosrørene, rammet inn i sort netting de også. Sammenlignet med A4 er RS4 senket med 30 mm mens sporvidden er øket med 37 mm framme og 47 mm bak.
Recaro leverer standardstolene, men du kan mot pristillegg få dem med ekstra sidestøtte som kan strammes til etter behov. Det tykke, skinnkledde rattet som er flatt og aluminiumskledd nederst gir god kontroll. Øverst til venstre sitter Sportknappen, og med den aktivert får du enda mer kontant gassrespons, et stivere oppsett og et ekstra herlig V8-snerr. Aluminium finner du også på pedalene mens karbonfiber setter et sportslig preg på dashbord og dører. Nøkkelen trenger du for å aktivere sentrallås og tenning, deretter trykker du bare på Start-knappen for å vekke de 420 hestene til live. 100 hk pr. liter er ikke hverdagskost, selv i langt dyrere sportsbiler.
Du skal opp i 7800 omdreininger for å oppnå maks effekt, og da kan du fortsette ytterligere 450 o/min før turtallssperra slår inn. Ved 5500 omdreininger har du maks moment, men i hele området mellom 2250 og 7600 o/min er minst 90% tilgjengelig. Det sørger for raske akselerasjoner, enten du skal kjappest mulig i gang fra rødt lys eller du skal passere en sinke i marsjfart på landeveien. 4,8 sekunder til 100 og 16,6 til 200 føles som å jage bortover stripa i en F16 før take-off.
Mens Audi fikk hjelp av Porsche til å lage sin første RS for drøyt 10 år siden, er det quattro GmbH som har utviklet den nye. Store bestrebelser er lagt i vektreduksjon. Forskjermer og panser er for eksempel laget i aluminium, det samme gjelder de fleste komponenter i chassis og hjulopphengning. En totalvekt på 1650 kg tilsvarer 3,69 kg pr. hk.
Utfordringen er selvsagt å få kreftene effektivt overført til asfalten, og her er 25 års erfaring med quattro-teknikk en god ballast. Nyeste generasjon av Audis permanente firehjulsdrift byr på assymetrisk/dynamisk kraftdistribusjon og en selvbremsende Torsen senterdifferensial, mens DRC (Dynamic Ride Control) reduserer krenging og dykking. Stoppegenskapene besørges av 18-tommers bremsesystem, perforerte selvventilerende skiver på 365 mm foran og 324 mm skiver bak.
Nyeste generasjon ESP er på plass, men selv under krevende kjøring på bane greier ikke systemet å overskygge kjøreopplevelsen. Systemet slår inn senere og for en kortere periode enn på vanlige biler. Og det kan selvsagt kobles ut når du skal hygge deg i trygge omgivelser som på
en bane.
I Norge får RS4 en prislapp på 1,3 millioner når den er på plass på tampen av året. Mye penger for en bil, men importøren mener RS4 vil få 5–10 entusiaster til å åpne lommeboka hvert år. RS4 er det perfekte alibi for familiefaren som ikke kan velge en toseter. Fire personer pluss bagasje er ikke noe problem. Den kjører eksemplarisk på vanlig vei, tar seg smidig frem i trange bygater mens firehjulsdriften sørger for suverene vinteregenskaper. På bane henter du frem de sportslige egenskapene og den herlige låten fra den 420-hester sterke V8eren.
Audi RS4:
Pris: kr 1.308.000
Motor: 8-sylindret V-motor. 4163 ccm. 309 kW (420 hk) v/7800 o/min. 430 Nm v/5500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 459 x 181 x 141 cm. Akselavstand: 265 cm. Egenvekt m/fører: 1650 kg. Tillatt totalvekt: 2260 kg.
Dekk: 225/40 R18.
Bagasjerom: 460-720 liter (VDA).
Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0–100 km/t: 4,8 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,37 l/mil
CO2-utslipp: 329 g/km