-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi S3
Med 210 turbospreke hester, firehjulsdrift og sportsunderstell har A3- serien fått sin "versting".
Først publisert i BIL 4 - 1999.
Den åttesylindrede A6 er ikke den eneste kraftpakken Audi presenterer i vår. I løpet av april er også Audis toppmodell i den minste modellserien, S3 med quattro og sekstrinns manuell gearkasse, klar for det tyske markedet. Til Norge kommer den i juni. Med en vekt på 1.450 kg inkludert sjåføren, kan vi love at ekvipasjen flytter på seg når høyrefoten maner hestene til innsats.
Ved første øyekast er det bare diskrete forskjeller mellom A3 og S3, men ved nærmere sammenligning er det ganske mange detaljer som er øremerket for "råskinnet" S3. Tydeligst legger du merke til de utbygde skjermene som gjør bilen 3 cm bredere. Visuell effekt er ikke den eneste grunnen, for sporvidden er 10 mm større enn på A3. Lave tåkelys er integrert i den store støtfangeren foran, og bak finner du at bakluken har fått en liten spoiler øverst og dessuten har eksosrøret to utløp.
Fra turbomotoren hentes det ut hele 210 hk. To ladeluftkjølere sørger for at temperaturen på inntaksluften er maksimalt 20% høyere enn på omgivende temperatur. Gearkassen er tett og presis. Sjettegearet er ikke bare et kosmetisk overgear, det er merkbar forskjell i praksis. Mens vi i 90 km/t i femtegear leser av 2.900 o/min på turtelleren, synker nåla til 2.400 o/min når vi legger inn sjettegearet.
S3 har større bremseskiver enn A3, og bilen er utstyrt med sportsunderstell, 17-tommers aluminiumfelger kombinert med 45-profil dekk, Recaro sportsseter og Xenon-lys. Hjuloppheng og styring er modifisert i forhold til A3, og Audi har gjort en god jobb med å balansere veiegenskaper og komfort. Fjæring, hjuloppheng og lavprofildekk takler ujevnt underlag forbausende bra, det må relativt skarpe ujevnheter til for at det merkes at dette er en bil som er satt opp for sportslig kjøring.
S3 er ikke priset i skrivende stund, men motorstørrelsen gir en klar indikasjon på at dette ikke blir allemannseie. Den norske importøren regner med at salget begrenser seg til 15 biler i året.
Audi S3:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og 5 ventiler pr sylinder. 1.781 ccm. 154 kW (210 hk) v/5.800 o/min. 270 Nm v/2.100 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. Sekstrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak, ABS.
Dekk: 225/45 R 17.
Mål: Lengde: 415,9 cm. Bredde: 176,3 cm. Høyde: 141,5 cm. Akselavstand: 251,9 mm.
Bagasjevolum: 270 liter.
Tank: 62 liter.
Vekt: Egenvekt u/fører: 1.375 kg. Tillatt totalvekt: 1.935 kg.
Aks. 0-100 km/t: 6,8 sek.
Toppfart: 238 km/t
Forbruk by: 1,22 l/mil
Forbruk landevei: 0,72 l/mil
Forbruk snitt: 0,91 l/mil
Forbruk i følge 93/116/EU.