-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi S6: Symfoni i S-Dur
Et herlig samspill mellom komfort og sportslig kjøreopplevelse – og hvilken symfoni lydavdelingen har komponert!
Først publisert i BIL 6 - 2006.
Skal du skille ut en S6 fra A6 på gata, må du vite hva du skal se etter. De røde S6-logoene foran og bak er karakteristiske, men diskrete. Mer synlige er de fire eksosrørene bak, og i fronten er det diodelysene, fem på hver side integrert nede i støtfangerens luftinntak, som er sikre holdepunkter for at dette er eksklusive saker.
Mange bruker betegnelsen Lamborghini-motor om V-tieren som er plassert under panseret på Audi S6. Det er å ta i, men uansett, motoren som deler motorblokk og ti prosent av komponentene med Lamborghini Gallardo, er et fantastisk maskineri. Basert på direkteinnsprøytet FSI-teknikk yter motoren nøyaktig 100 hk mer enn V-åtteren i A6 4.2, og den er jo ikke akkurat noen sinke, den heller... Det betyr at det hentes ut 435 hester fra 5,2-literen, det vil si 15 hester mindre enn når den samme motoren er plassert i storebror Audi S8.
Etter at vi først har latt oss imponere av frasparket og trekkevnen, er det lyden som får hele vår oppmerksomhet. Ved hjelp av tung høyrefot velter det frem bass, pauker og horn – ettersom vi kjører tysk går tankene først til Wagner, unnskyld Audi – men etter hvert som stadig flere kilometer forsvinner bak oss hører vi en langt mer raffinert variasjon i lydbildet. Ved normal landeveiskjøring hører vi knapt en lyd fra maskinavdelingen, eller for å si det slik: I moderate hastigheter behøver vi ikke skru opp radiovolumet for å høre på den sarteste klaversonate. Når veiene innbyr til aktiv behandling av pedalene, er det fyldige basstoner som spiller opp. Det er en imponerende jobb Audi-folket har gjort på dette området. Når motoren får utfolde seg ved litt friskt turtall, er det en nydelig racinglyd som følger oss – og gearer du ned i manuell modus, enten med tiptronicspaken eller med "padleårene" på rattet, får du det heftige lydbildet som tilbehør til den automatiske mellomgassen.
En klar målsetning fra Audis side er at S6 skal være sportslig og atletisk. Den krysser grenser mellom rallybil og komfortabel bruksbil. Komforten ivaretas først og fremst gjennom interiøret i form av klima-, lyd- og sittekomfort. Kjøreopplevelsen ligger klart på den sportslige siden, og både fører og bil trives best på god asfalt. Det er ikke på fillete vaskebrett denne bilen kommer til sin rett. Med standardoppsettet – 265/35-dekk på 19-tommers felg – fremstår S6 som en real sportsbil som gjør det til en nytelse å oppsøke svingete veier, så sant asfalten er god, som sagt. I forhold til A6 er også styringen mer direkte i S6.
Quattro-driften med Torsendifferensial sørger normalt for at 60 prosent av trekkraften ligger på bakhjulene, men under vanskelige kjøreforhold vil dette automatisk justere seg slik at inntil 85 prosent kan ledes til bakhjulene. Forhjulene kan få maksimalt 65 prosent av drivkraften.
De nydelige setene er kledd med skinn på vangene og alcantara i midten, altså er det så god friksjon i sitteflatene at du aldri behøver å ta spenntak for å holde deg på plass, nær sagt uansett hvor friskt du går inn i svingene. Interiøret ellers er i det store og hele identisk med hva du finner i en A6, og vær ikke i tvil: Her er det lite plast i overflatene, det som ser ut som aluminium er aluminium, det som ser ut som kevlar er kevlar.
Importøren regner med at mellom 10 og 15 norske kunder vil anskaffe en ny S6 i år. De som er først ute får sin nye juvel levert midtsommers. For å få den noe mer lastevennlige Avant-utgaven må du bla opp 20 tusenlapper mer enn for sedanen.
Kort om bilen:
Pris (sedan): kr. 1.490.000.
Motor: 10-sylindret V-motor. 5204 ccm. 320 kW (435 hk) v/6800 o/min. 540 Nm v/3000-4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 492 x 186 x 145 cm. Akselavstand: 284,7 cm. Egenvekt m/fører: 1985 kg. Tillatt totalvekt: 2490 kg.
Dekk: 265/35 Y R19.
Bagasjerom: 546 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 5,2 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,34 l/mil
CO2-utslipp: 319 g/km
Konkurrenter: BMW M5, Jaguar S-Type R, Mercedes-Benz E55 K AMG.