Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5

Q5 blir ladehybrid

Audi kutter dramatisk i O5-programmet. Tilbake står to dieselvarianter og fire ladehybrider. Årsak

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet Bil 1-2020.

De ladbare hybridene er på full fart tilbake. Lengre elektrisk rekkevidde gjør dem enda mer interessante, ikke først og fremst på grunn av miljøfordelen, men de store avgiftsrabattene bilene mottar.

Og så trenger man jo ikke lade dem om det ikke passer slik. Bilene fungerer jo like godt uten strøm, og du skal virkelig tanke mye bensin for å gå i minus.

Dette har Audi tatt konsekvensen av for Q5. I fjor kunne Q5-interesserte velge blant mange varianter. Fra i år er bare en billig og en dyr dieselvariant tilbake av de rene fossilbilene. Du forstår hvorfor når jeg ruller ut tallene for deg.

Brøkdel av avgift
En SQ5 med treliters dieselsekser yter 347 hk/700 Nm og koster 1.083.600 kroner. Her utgjør engangsavgiften til staten 277.319 kroner på grunn av 214 gram/km utslipp (0,82 liter/mil i forbruk).

Det ladbare alternativet drikker bensin, har en toliter rekkefirer foran som i kombinasjon med elmotoren yter – hold deg fast – 367 hk/500 Nm. (I «billigvarianten» stopper effekten på 299 hk). Pris 657.400 kroner, men bare 47.080 kroner havner i statskassen som engangsavgift. 30 hk mer effekt, men likevel 230.000 kroner mindre i avgift fordi forbruket oppgis til 0,21 liter/mil og CO2-utslippet til beskjedne 49 gram/km.

Inkludert de avgiftsfrie elbilene som for hver måned blir mer brukervennlige, og med dette og tilsvarende regneeksempler for andre ladehybrider, blir det vanskeligere å forsvare de rene fossilbilenes eksistens.

Kjøpepress
Tenk også gjennom hvor sentrale ladehybridene kommer til å være i bilprodusentenes streben for å nå EUs skjerpede utslippskrav uten å bli sviende bøtelagt, og du ser konturene av push fra produsenter som etter hvert oppdager at det er bedre å gi rabatter på ladbare biler til kundene enn å betale bøter til EU-kassen.

Jeg applauderer Q5 ladehybrid. Den adaptive luftfjæringen som koster nær 26.000 kroner ekstra er verdt hver krone, likeledes LED-Matrix lyspakken (kan det bli bedre), det herlige Bang & Olufsen lydanlegget, headupdisplayet og akustikkglasset i dørene foran, som betyr dobbelt lag glass for å redusere støyen utenfra.

Luftfjæring
Dette er en herlig bil å kjøre, og nettopp mulighet for luftfjæring skiller den fra tilsvarende store og rimeligere konkurrenter fra samme konsern som Volkswagen Tiguan (normal og lang) samt Skoda Karoq/Kodiaq. Flere av premiumkonkurrentene som eksempelvis Mercedes GLC leveres med luftfjæring, mens like store folkebiler ikke har det.

Audi leverer også bedre enn mange av konkurrentene på interiøropplevelse. Selv om skjermene ikke er like mange og like store som i storebrødrene til Q5, holder det i massevis. Pluss for volumknappen som ikke befinner seg oppe ved infotainmentanlegget, men til høyre for berøringsplaten på midtkonsollen. Egentlig befinner knappen seg så langt ut til siden at den ber passasjeren om å ta seg av volumet.

Virtuell
Audi var først ute med virtuell cockpit. På det heldigitale kombiinstrumentet med 12,2-tommers skjerm tar du fram den informasjonen du ønsker å ha framme, og gjerne i kombinasjon med stort kart. Mange andre har nå tilsvarende instrumentering, men få gjør det like bra som Audi.

Q5s elektrisk hekkdør åpner til et svært lettlastet bagasjerom, men 115 liter redusert bagasjerom. Der fossil Q5 laster 510 liter, går det bare 395 liter bagasje inn i ladehybriden.

Men ladehybriden har fortsatt elektrisk tilhengerfeste og kan trekke 1750 kg mot 2400 kg på dieselmodellen. Den tredeltet bakseteryggen (40/20/40) gjør det mulig å både ha med noen skiposer og samtidig frakte to voksne i baksetet.

Du sitter godt i baksetet på Q5. Ikke like godt som i den voksne fetteren Bentley Bentayga (ja, mye i Bentley kommer fra Audi), men langt bedre enn å mange andre bakseter.

Ladekablene
Men så var det ladekablene som også i Q5 blir liggende og slenge der bak til stor irritasjon. Er det ikke mulig å finne en integrert løsning hvor kabelen bare dras ut fra en trommel innebygd i bilens karosseri og plugges så i veggkontakten eller hjemmeladeren?

La oss i det minste håpe det kommer enklere kabelløsninger enn dagens, eller at hjemmekabelen helt erstattes av induksjonslading via en plate under kjøretøyet, akkurat som du lader en moderne telefon i bilen.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS