Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Audi
Audi Q3 2019
Foto: Andreas Witzøe
Audi Q3 2019
Foto: Andreas Witzøe
Audi Q3 2019
Foto: Andreas Witzøe
Audi Q3 2019
Foto: Andreas Witzøe
Audi Q3 2019
Foto: Andreas Witzøe
Audi Q3 2019
Foto: Andreas Witzøe

Audi angriper med ny Q3

Med ny Q3 angriper Audi på ny i det kompakte og fortsatt raskt voksende SUV-segmentet. Men leverer bilen opp til standarden vi kan forvente av en SUV i dag?

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL nr. 12-2018

Det skal sies først som sist: Det er liten tvil om at Audi har lagt ned mye arbeid i nye Q3. Bilen ser umiddelbart tiltalende ut, med et moderne og tøft utseende. Rene linjer og et litt røft SUV-preg som luftinntakene foran og de kontrastfargede hjulbuene er med på å bringe frem.

Bilen er også lengre, bredere og har med det mer bagasjeplass enn sin forgjenger. Akselavstanden er strukket med 77 mm, noe som gir et mer rommelig interiør.

Pent interiør
Likevel er det først når vi beveger oss inn i bilen vi ser den største oppgraderingen fra den forrige modellen. Kanskje ikke så rart. Det har skjedd mye på teknologifronten siden Q3 kom for første gang for snart åtte år siden.

Det digitale instrumentpanelet er moderne og er til å kjenne igjen fra nye A6 og A8. I midtkonsollen finner vi en 10,25-tommers skjerm hvor du styrer det aller meste bilen har å by på.

Audi løfter også fram et helt nytt 3D-lydanlegg fra Bang & Olufsen, men her må du være beredt på å punge ut hvis du vil ha det beste anlegget.

Kjøreopplevelsen
Første bil ut var en 150 hk TDI quattro med manuell girkasse. For de som liker manuell giring leverer Audi godt på dette punktet. Seks-trinns girkassen er svært presis og responsiv, og bidrar til en god kjøreopplevelse.

Dernest sto 230 hk TFSI med forhjulsdrift og automatgir for tur. Om du er fornøyd med denne automatgirkassen eller ikke kommer litt an på kjørestil.

Den er helt klart mest responsiv på høye turtall, og trykker du klampen i bunn når du står stille må du regne med at det tar et lite sekund før det sparker ifra.

Begge modellene vi prøvde virket godt støydempet. Uavhengig av motor og girkasse fremstår Audi som en bil med de klassiske Audi-kvalitetene og gir en behagelig kjøreopplevelse, men uten den store wow-faktoren.

For eksempel kan nok 150 hk og bensin virke tamt for enkelte kjøpere i denne prisklassen.

Bagasjeplassen
Går man til innkjøp av en SUV er det kanskje ikke største motor eller den ultimate kjøreopplevelsen man først og fremst jakter på. På andre viktige punkter for en SUV-kjøper leverer nye Q3 godt.

God beinplass både foran og bak, og ikke minst har den vesentlig mer bagasjeplass enn sin forgjenger. Bagasjerommet laster 530 liter eller 675 liter, avhengig av om du skyver baksetene frem eller ikke.

Her er det ikke snakk om å legge de ned, men å skye setene frem 15 cm. Legger du setene ned er det plass til 1525 l ifølge Audi.

Norsk valg?
Nye Audi Q3 var på plass i det norske markedet i november 2018. Bilene leveres både med fram- og firehjulstrekk, tre bensinmotorer på 150, 190 og 230 hk. Og to dieselmotorer på 150 og 190 hk. Norge kommer ikke til å ta alle variantene, opplyser importøren.

Fakta Audi Q3

Motor:

1,5 TFSI / 2.0 TFSI

Effekt:

150/230 hk, 250/350 Nm

Drivlinje:

7-trinns S tronic, Forhjul/Firehjulsdrift

Dimensjoner:

4485/1849/1585 mm (L/B/H)

Aks. 0-100:

9,2 / 6,3 sek

Toppfart:

207 / 233 km/t

Pris:

Fra kr 476.800

Konkurrenter:

Volvo XC40, BMW X1

Powered by Labrador CMS