-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Laserkrigen
- Vi har verdens første serieproduserte bil med laserlys, hevder BMW. Det samme påstår Audi. Og begge har på en måte rett.
At laserlys er fremtiden har du lest om her på BilNorge.no tidligere i forbindelse med den revolusjonerende BMW i8.
Vi har også fortalt at Audi anvender denne teknologien på Le Mans-bilen R18 e-tron quattro. Sistnevnte er definitivt ingen produksjonsmodell, men nå lanserer Audi en modell som skal masseproduseres – om enn i et begrenset opplag.
R8 LMX heter modellen som Audi altså påstår er verdens første med laser fjernlys som standard (hos BMW er det ekstrautstyr). Den er bestillingsklar nå, og leveransene starter i løpet av sommeren.
Hi-tec
Bilen er en oppgradert utgave av R8 V10, og Audi hevder at deres ingeniører har samarbeidet tett med racing-avdelingen når det gjelder utviklingen av lysteknologi. Hva de ikke nevner med et ord, er hvilken underleverandør de har samarbeidet med, dette er neppe noe Audi har gjort alene.
Hver lykt har en modul sammensatt av fire kraftige laserdioder som dobler rekkevidden sammenlignet med LED-lys.
Med en diameter på 300 mikrometer genererer dioden en laserstråle med en bølgelengde på 450 nanometer. En fosfor-konverter gjør lyset hvitt med en fargetemperatur på 5500 grader Kelvin – tilsvarende dagslys.
Laserspottene, som fungerer i hastigheter over 60 km/t, kompletterer LED-lysene i R8 LMX. Et intelligent, kamerabasert sensorsystem oppdager andre trafikanter, mennesker eller kjøretøy, og justerer strålene så disse ikke blir blendet.
Samleobjekt
Men det er ikke bare lysene som er perfeksjonert på R8 LMX. Spesialutgaven, som kun skal bygges i 99 eksemplarer, henter ut 570 hestekrefter og 540 Newtonmeter av den 5,2-liters V10-motoren. Standardutgaven har 525 hk og 530 Nm.
Potensiell toppfart er 320 km/t, og null til hundre går unna på kjappe 3,4 sekunder.
En kompakt 7-trinns DSG girkasse (S tronic på Audi-språket) overfører kreftene til quattro-systemet. 19-tommers felger med dekk i dimensjon 235/35 R19 foran og 305/30 R19 bak, kombinert med karbon-keramiske bremser, sørger for veigrep og stoppegenskaper.
Papegøye-blå
Ara Blue heter den spesielle lakkfargen som benyttes eksklusivt på denne modellen.
En stor hekkspoiler sørger for maksimalt marktrykk i høye hastigheter, og sammen med frontleppen, sideskjørtene, motordekslet, speilhusene, sideplaten, lufteventilene og diffuseren er de utført i karbonfiber-forsterket polymer (CFRP) med matt finnish.
Interiøret er utført i sort med blå dekor. Sportssetene er kledd med nappaskinn med Sepang-blått diamantmønster, og hodestøttene er Ara-blå.
R8 LMX skal komme på veien i løpet av sommeren, og prisen i Tyskland er 210.000 euro. Det blir nok i området 2,5 millioner norske kroner om du skulle være så heldig å få lagt hendene på et av de 99 eksemplarene.