-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stasjonsvogn med pondus
Er dette den perfekte oppskriften på bilsyke barn og bikkjer? Det er i hvert fall en 605-hesters Audi stasjonsvogn; RS6 Performance.
Det virker kanskje helt hinsides; å pumpe 605 hestekrefter ut av motoren i en stasjonsvogn.
Det stopper ikke Audi.
Audi RS6 var vel ikke noen latsabb til å begynne med. Utgangspunktet var tross alt 560 hestekrefter.
Men altså ikke nok.
Audi sier ikke hvordan de har presset mer saft ut av frukten; en 4-liters biturbo V8-motor. Da kan vi jo bare spekulere i at det er ny programvare og litt turbotrimming som har foregått.
Ny hardware ville nok blitt spesifisert.
Det vi vet er at motoren beholder COD-systemet. Det har ikke noe med torsk å gjøre, men med sylinder-deaktivering.
«Cylinder on demand» betyr at motoren kan «koble» ut fire sylindre når motorbelastningen er liten.
Eller for å være veldig presis; alle de åtte sylinderne slår hele tiden, det er innsprøytningen av luft og bensin som kuttes ved behov.
Dette betyr at drivstofforbruket ikke er økt. CO2-tallet for RS6 Performance er 223 gram per kilometer. Ikke verst, egentlig.
Bak motoren sitter Audis kjente 8-trinns tiptronic-girkasse. Den må ikke forveklses med S tronic-kassene de fleste andre Audier bruker – RS6-kassa er ikke dobbeltclutch.
Det sinnsyke dreiemomentet i RS6 ville nemlig tatt knekken på dobbeltclutchkassene.
750 Newtonmeter er ikke til å spøke med.
RS6 Performance er naturligvis en quattro-modell, og via senterdiffen sendes 60 prosent av kreftene bakover og 40 prosent forover i normal kjøring.
En sportsdifferensial på bakakselen fordeler kreftene dit den finner det mest praktisk.
Ved første øyekast er det ikke mye ved utseendet til RS6 Performance som skiller seg fra øvrige RS6-modeller.
Men for å vise hvem som er den mest hardcore Audi-nerden i gjengen kan du plukke med deg følgende detaljer:
Performance-spesifikke felger (husk at de med en melk-og-brød-RS6 kan montere slike også, da!), detaljer i matt titan-finish og … Ja, det var vel det.
På innsiden kommer RS6 med såkalte «supersportsseter», i alcantara og skinn.Karbonfiber, alcantara og skinn er også å finne i midtkonsoll, dashbord og dørsider.
Og med et så fantastisk utgangspunkt som det en helt vanlig A6 tilbyr på interiørsiden, vil det nærmest være umulig å ikke finne seg til rette i førersetet på en A6 Performance.
Og skulle stasjonsvogn likevel bli for kjedelig, kan du trøste deg med at Audi tilbyr akkurat samme pakka i Audi RS7.
Vi forventer vel kanskje ikke at Audi-forhandlerne blir løpt ned av potensielle RS6 Performance-kunder, men om du finnes der ute; Audi starter leveringen av de første modellene i februar.
… og jeg vil gjerne sitte på.