Audi TT-RS
Foto: Carparazzi©
Audi TT-RS
Foto: Carparazzi©
Audi TT-RS
Foto: Carparazzi©
Audi TT-RS
Foto: Carparazzi©
Audi TT-RS
Foto: Carparazzi©
Audi TT-RS
Foto: Carparazzi©
Audi TT-RS
Foto: Carparazzi©

Kjapp Audi

Da Audi lanserte sin nye TT, var S-utgaven på plass samtidig. Men den holder ikke for hardcore entusiastene som kan få sin drøm oppfylt i 2016.

Publisert Sist oppdatert

Selv om bilen bærer lett kamuflasje, er det ikke nok til å skjule at dette er det heftigste medlemmet av TT-familien – Audi TT-RS.

Den avsløres av redusert bakkeklaring, samt spesielle støtfangere og sideskjørt. Og våre fotografer som har studert bilen nærmere kunne konstatere at den har store, ventilerte bremseskiver og calipere som er forbeholdt de mest sportslige Audi-modellene.

Les: Våre førsteinntrykk av Audi TT / TTS

Kjappere
Våre kilder forteller at neste generasjon TT-RS får høyere spesifikasjoner enn forgjengeren. Motoren blir fortsatt en 5-sylindret 2,5-liter med turbo som fordeler 380 hester (opp fra 340) til alle fire hjørner gjennom Audis anerkjente quattro firehjulsdrift.

Med en akstid til 100 km/t på rundt fire sekunder er ytelsene på nivå med en Porsche 911 Carrera S, og sammenlignet med lillebror TTS gjør den denne øvelsen nesten sekundet kjapper.

Les også: Toppløs TT-inspirasjon

Kule detaljer
Sammenlignet med en ordinær TT får RS-modellen et mer sportslig utseende, uten at det blir for ekstremt.

To store, ovale eksosrør med skikkelig godlåt er fast RS-innslag, og det er sannsynlig at nye TT-RS får en fast montert bakving slik forgjengeren hadde, selv om den ikke er montert på denne testbilen.

Audi TT-RS kommer til en Audi-forhandler nær deg høsten 2016, først som coupé, noe senere også som roadster. Med det nye avgifts-regimet som innføres fra 2016 kan den få en prislapp på under millionen.

Powered by Labrador CMS