-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renderinger:
Fugl Fønix fra Stellantis
Lancia skal gjenoppstå som et premium-merke under Stellantis-paraplyen. Det innebærer også at klassiske modellbetegnelser kan få nytt liv.
De siste årene har Lancia vært begrenset til en eneste modell, Ypsilon, og denne har i tillegg kun vært solgt på hjemmebane. Der har den til gjengjeld gjort det så bra at den til tider har ligget på andreplass på den italienske registreringsstatistikken.
Lancia-sjef Luca Napolitano har lagt frem ambisiøse planer og lovet at merket fra 2024 igjen skal eksporteres til andre markeder.
I planene ligger tre modeller – inkludert en ny generasjon Ypsilon, en elbil i kompaktklassen samt en ny crossover som kan få betegnelsen Aurelia.
Når Lancia igjen skal bevege seg utenfor Italias grenser starter de med Østerrike, Belgia, Frankrike, Tyskland og Spania, men allerede i 2025 utvides eksporten til også å gjelde andre markeder. Med en økende portefølje av elbiler kan Norge da muligens komme på kartet.
Napolitano antyder 100 kompakte showrom i 60 europeiske byer, og han forventer samtidig at halvparten av kundene vil kjøpe sin Lancia via nett mot slutten av dette tiåret.
Første nye modell blir som nevnt en ny generasjon Ypsilon. Denne skal på markedet i 2024 basert på STLAs kompakte plattform og tilbys med både bensin- og elmotor. Det betyr at den blir siste Lancia med fossilmotor, samtidig som den blir merkets første elbil.
Andre modell ut blir en helelektrisk crossover / SUV i kompaktklassen med lansering i 2026. Den blir første Lancia med høy bakkeklaring og merkets nye flaggskip.
Trolig blir den døpt Aurelia – en klassisk betegnelse som ble brukt i perioden 1950-1958 på en serie med ulike karosseriformer – sedan, coupé, spider og cabriolet.
Et annet ikonisk navn dukker opp ved lansering av den tredje modellen når Delta dukker opp som elbil i kompaktklassen i 2028 basert på STLAs medium plattform.
Lancia er sammen med Alfa Romeo og DS utpekt som Stellantis-gruppens premium-merker, og Napolitano lover ren italiensk eleganse med myke overflater og høy kvalitet. Han vil lokke til seg kunder som i dag kjører Tesla, Volvo eller Mercedes EQ.