-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Et snev av grønt
Hybridbiler er drivstoffgjerrige - i hvert fall på papiret. Vi lot en av de ferskeste i klassen, Volkswagen Jetta, få bryne seg på en nesten like fersk rival i praksis, Toyota Auris, med velprøvd og velkjent teknikk under skallet.
Først publisert i Bil 8/9-2013.
Myndighetenes avgiftspolitikk premierer lavt forbruk gjennom avgiftsberegningen på nye biler. Her har hybrider en fordel fordi den elektriske motoren som jobber i tillegg til forbrenningsmotoren sørger for lavere totalt forbruk. Hybrid-driften kommer gunstig ut i den kjøresyklusen som enn så lenge ligger til grunn for EU-godkjenningens CO2-tall.
Snusfornuftige og «kjedelige» miljøbiler trenger ikke være ensbetydende med manglende reaksjon på speedometeret hvis vi vil bruke høyrefoten aktivt. Det er denne testens to deltakere et bevis på. Spesielt Jetta viser imponerende tall i våre akselerasjonsmålinger.
Begge disse bilene er basert på parallellhybridprinsippet, hvor en forbrenningsmotor og en elektrisk motor kan brukes samtidig eller hver for seg. Forbrenningsmotoren sørger for å lade en batteripakke som gir strøm til elektromotoren.
Begge bilene har bensinmotor som drivkilde: Auris en 1,8-liter og Jetta en 1,4-liter. Begge bilene har automatgir, men av to helt ulike typer. Auris har elektronisk, trinnløst gir, såkalt e-CVT. Jetta stiller med konsernets velkjente 7-trinns DSG-kasse.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Volkswagen Jetta
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Volkswagen Jetta