-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nyfødt Ford i Beijing
Ford legger seg virkelig i selen ved bilutstillingen i Beijing. De har mye å ta igjen.
Egentlig hadde jeg tenkt å droppe alle importmerkene i BilNorges solide gjennomgang av nyheter og rariteter fra årets bilutstilling i Beijing.
Men Ford stiller i en klasse for seg – og kunne også by på noe helt spesielt. Derfor gjør jeg et unntak for dem, fordi:
Mens en rekke importører kan peke på solide prestasjoner i Kina, er Ford nødt til å slå fast at fra nesten en million biler i 2016 endte de på 232.555 i fjor.
Nå har de formulert om hele innsatsen der – de kaller seg selv for Ford China 2.0 og bruker slagordet: «i Kina for Kina».
Det kan høres litt meget ut – kanskje – men utstillings-standen i Beijing viser at de mener noe, og det at de endelig flytter designavdelingen sin til Kina, er et klart signal på at de mener enda mer.
I spissen for innsatsen står Max Wolff. Tøff australier som etter noen år hos Cadillac flyttet til Ford for 10 år siden. Der har han vært designsjef for Asia og Pacific siden 2016 – i fjor ble rollen hans begrenset til Kina som tegn på større satsing. Og omtrent i disse dager flytter han kontoret fra Melbourne til Shanghai.
Det var det det meste dreide seg om hos Ford. De hadde selvfølgelig sine ventede biler der. Mustang Mach-E er jo i ferd med å debutere, Explorer, Escape og Territory S sto der, og F150 Raptor var selvfølgelig også på plass.
For de teknisk glade hadde Ford en rekke nye infotainment-produkter som var koblet opp mot kinesisk internett, og de er klare til å hekte seg på C-V2X-teknologien – bilen-til-allting – som det eksperimenteres med mange steder.
«Pioneering Innovation» var også et tema som gikk på for eksempel smart (det vil si elektronisk støttet) omsorg, eller menneske-sentrert teknologi.
– Vi må endre folks oppfatning av Ford. Vi må vise at vi er en innovasjonspioner, sa Anning Chen da han åpnet presentasjonen. Han har vært president og CEO for Ford, Greater China, i snart to år nå.
Max Wolff viste det klarest. Han lover et nytt designspråk – Progressive Energy in Strength (det låter visst ikke så teit når det sier på kinesisk i Kina) som han demonstrerte ved hjelp av en fascinerende skulptur.
Mercedes har vært flink til å bruke skulptur-språket når de skal demonstrere noe som egentlig er abstrakt. Kanskje er det dem Ford er inspirert av?
Her har vi i hvert fall en form som helt klart ikke kan bli noen bil – en overdreven front og finner på sidene er like mye fisk som bil. Men det snakker allikevel et tydelig bildesign språk.
Dråpeformet futurisme med en harmonisk oppholdsavdeling langt der bak og en myk taklinje ned mot hekken.
Men la den være så futuristisk den bare vil, den slipper allikevel ikke unna noe seksti-talls med de finnene sine.
For meg var den i hvert fall et klart uttrykk for at Ford vil prøve noe nytt der.