MG5

MG5

MG5

MG5

MG5

MG Trophy

MG Trophy

MG Trophy

MG Trophy

MG Trophy

MG Trophy

MG Trophy

Ny MG – uten strøm

For ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.

Publisert Sist oppdatert

Det var opptil flere nye MG-modeller på Beijing-utstillingen, men det nærmeste vi kom elektriske nyheter var at MG Motor Australia fortalte sine lokale journalister at plug-in-hybrider ville ha en naturlig plass i den australske MG-familien i tiden fremover.

Og det var det.

Det var for eksempel ikke tegn til noen PHEV-er derfra i Beijing. Heller ikke noen utrulling av fremtidige batterielektriske versjoner i tillegg til de de allerede har.

Det virker rart dersom SAIC skal konsentrere all sin elektriske innsats rundt Maxus og Wuling (som de bygger sammen med GM). Men det eneste vi kan melde fra Beijing er litt forvirring.

Deres nyeste modell het nemlig MG5 og fikk premiere i Beijing bare en måneds tid etter at MG5 EV ble introdusert i Storbritannia. Den er imidlertid en versjon av den gamle ZS som har vært solgt i Norge i år.

Det er ikke noe som tyder på noen felles berøringspunkter mellom den gamle, elektrifiserte, og den nye, forbrenningsmotoriserte, selv om begge heter 5.

Motorutvalget ser ut til å være 1,5-literen, med eller uten turbo, på hhv. 129 kW eller 89 kW, forhjulsdrift og fem- eller sekstrinns automat. Fem manuelle, forresten, for dem som virkelig setter pris på MG-tradisjoner og vil skifte gir selv.

468 x 184 x 140 cm på 268 cm akselavstand – større enn ZS, i hvert fall bakover.

Men det dukket opp enda et mysterium i Beijing. En MG som het Linghang (som visstnok betyr Pilot, men på den blå som var utstilt sto det Trophy).

Denne heller mer mot SUV enn den nye femmeren gjør, og er også en litt større bil, for det viser seg etterhånden at dette ikke er noen ny bil, men et faceløft på den gamle HS.

Den er riktignok bare to år gammel, men som dere alle selvfølgelig vet er den igjen basert på Roewe RX5 som kom i 2016.

Den er ingen storselger, 45.000 i fjor, men det er kanskje lønnsomt å oppgradere den allikevel? Den beholder i hvert fall muligheten for 2-liters motor og firehjulsdrift.

Men hva som skal øke merkets modellutvalg i Norge fikk vi ingen indikasjoner på. Skjønt vi vet det kommer en ny plug-in neste år.

Powered by Labrador CMS