-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mikro – en ny Kina-trend
En av de bilene som kommer til å få mest oppmerksomhet på Beijing-utstillingen nå, er en elektrisk mikrobil – med GM i bakgrunnen. Verdensrekord i salgs-akselerasjon påstås det.
Vi har så vidt vært innom GMs minste tidligere, utviklet sammen med SAIC og solgt gjennom Wuling-nettverket som Hong Guang MINI EV.
Dermed var vi ferdig med formalitetene.
Bilen er så lite status som du kan tenke deg i et land der forlenget akselavstand på europeiske limousiner er det man virkelig lengter etter.
Med mindre trendene er i ferd med å endres der også da, og man begynner å gå for det minimalistiske og kule og praktiske. Og da viser det seg at det heller ikke gjør noe om det er billig.
Denne bilen med glimrende plass til to, og til nød plass til fire, koster fra 28.800 til 38.800 yuan. Ganger vi med 1,40 får vi fra 40.000 til 54.000 kroner.
Kinas billigste elbil, og føyer seg pent inn i det vi har sunget litt i det siste på disse sidene: ‘60.000 krones bilen kommer’.
I klartekst byr den på 2917 x 1493 x 1621 mm utvendig, og på 1940 mm akselavstand. Med baksetet ned er det plass til 741 liter bagasje, og innvendig finner du 12 mindre oppbevarings-steder.
13 kW og 85 Nm fra motoren, med en toppfart på 100 km/t og inntil 170 km rekkevidde, med lading fra en normal plugg i veggen.
Avansert batteri-management system hører til, med varmepumpe og batteri-isolasjon. Vann- og støv-motstand-ratingen er uvanlig høy, og de skryter av sikkerheten, blant annet fordi det er brukt masse høyfast stål.
Med disse spesifikasjonene vil den ikke være lovlig i noen klasse i Europa, men det vil være uproblematisk å gjøre den til en Quadricycle (Twizy, Citroën Ami) hvis vekten holder.
Denne bilen ble lansert i juni, og det er allerede levert ut 15.000 av den. Man regner med å nå 50.000 i år.
«Verdens raskete debutant-fart» skryter produsenten stolt. Og legger til at i august gruset den Teslas Model 3.
Men det er de beste sjanser for at den ikke får stå alene i Beijing.
I skrivende stund vet jeg ikke hva de andre kommer med, men det er velkjent at både BYD og BAIC kommer med tilsvarende modeller og at Great Wall og Toyotas partner GAC også planlegger mikroer med godt under 400 kilometer rekkevidde.
Det betyr med andre ord at de sier nei takk til myndighetenes subsidier.
En bil jeg derimot vet vil være på plass er i et litt annet segment, men bygget etter de samme ideene: billig, munter & praktisk. Det er Pixel fra Kaiyun Motors, en typisk startup.
Her snakker vi om en liten pickup, beregnet på varelevering i storbyer. Pris 20.000 yuan – uten batterier. De er utbyttbare, med forskjellige kapasiteter, slik at kunden velger selv.
Det kan godt være, når støvet får lagt seg etter alle de ville konseptene jeg vet vil dukke opp der, at AutoChina 2020 vil bli den utstillingen der den nye generasjonen avslappa mikrobiler, erke-urbane, virkelig vil slå igjennom.
Og som gir meg rett når jeg påstår at 60.000 kroners bilen kommer.