-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Changan junior
Changan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan – og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II – en av årets kuleste mikro-biler.
Bakgrunnen til Oshan-navnet kan du få med en gang, så er vi ferdige med det.
Changan er eldgammel, men begynte ikke å bygge biler før i 1960. Pioner til å være kinesisk.
I 2017 bygde de om hele forretningsmodellen, og i den veiven ble blant annet Changan Commercial omdøpt til Changan Oshan. Ganske nødvendig, spesielt fordi de gikk i stadig større grad fra nyttebil-segmentene til personbiler der også.
I dag eksisterer Oshan som egen brand, men gjerne med Changan lagt på i tillegg.
Og akkurat som Changan utmerker Oshan seg med ganske klart designuttrykk.
Kanskje litt for klart? Mange syntes at det var litt for mange trekk fra Maserati Levante da X5 debuterte i Chongquin tidligere i år.
Nå får enda flere se den på gulvet Beijing – også mange av Maserati-designerne som også er der med sin MC20.
Jeg tror vi kan være enige om at der Levante er rund er X5 ganske rett, Kina-grillen er mye mektigere og hele bilen virker da vel ganske meget mer moderne. Også innvendig – med sine digitale vibber. Men kanskje den kan virke inspirert av Levante – det er noe annet.
Bilen er ikke av de største, med 271 cm er akselavstanden litt under «standard». Lengden er rett under 450 cm, den er 186 cm bred – mer enn mange, og 158 cm høy – lavere enn mange.
Motoren er 180-hesters 1,5-liters turbofirer som med sin direkte innsprøytning absolutt tilhører cutting edge-sjiktet i kinesisk forbrenningsmotorbygging.
Men dette Norges-uaktuelle fossil-fenomenet hadde følge med to andre.
For det første X7EV som er Oshans første batterielektriske. Den er imidlertid ikke en dedikert elbil, men basert på en eldre fossil-SUV. 471 x 186 x 172 centimeter gjør den større enn X5 og akselavstanden er på 278 cm.
Batteriet rommer 59,9 kWt og motoren leverer 150 kW (204 hk) og 310 Nm.
Kanskje ikke den mest interessante av årets kinesiske elbiler, men hva sier du da til Oshan Neo II?
Jeg vet ikke hvilket nummer det er i rekken av våre kinesiske, ultrakule, mikrobiler. Nr. 3? 4?
Eller, som vi også kaller dem 60.000 kroners biler.
Denne har absolutt ikke noe med de andre Oshanaene å gjøre, bortsett fra at den ser glimrende ut.
Kort, høy, tøff i fronten, lyktene ser ut som sammenknepne, sinte øyne, svart i bunnen og rundt hjulbuene, og du kan få den i rosa!
Interiøret er enda mer minimalistisk enn Teslas, men i motsetning til Tesla har den et klart preg av fun og funky med oransje kontraster og et ratt som står i stil.
Kataloginfo: 41 hk – vi snakker seriøst her, og 120 Nm. 21,02 kWt og 205 km på NEDC. To-seteren måler 277 x 255 x 169 og 1680 mm mellom hjulene.
Dette begynner virkelig å bli et bare-må-ha segment.