-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når "Verdens Biler 2020" skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Se på disse to. De er såpass ferske at man skulle tro man kunne se på dem at de kom fra den samme formen.
Men kanskje de ikke gjør det? Kanskje det har vært forskjellige konsulenter på hver av disse bilene.
Ikke godt å vite. Her kommer det mer fra Torino, München og Coventry enn det disse produsentene liker å innrømme.
Hozon er en forholdvis ny bedrift. Den er dedikert til New Energy biler – det vil si biler med plugg, og her snakket vi om batterielektriske hele veien.
Starten fant sted i 2014 med utgangspunkt i universitetet i Tsinghua og masse støtte fra lokale myndigheter. De utvidet fort med et eget autonom-forsknings senter i Silicon Valley i 2018, og sent i fjor kom de i gang med eget designstudio i Beijing.
Hvor den første bilen deres ble designet aner jeg ikke. Neta 01 het den – en kompakt SUV – og så slett ikke dårlig ut.
75hk og 175 Nm. Oppå en akselavstand på 237 cm målte det 3.872 x 1.648 x 1.611 mm.
Den solgte 1200 eksemplarer det første året, i 2018, og 10.000 i fjor.
På vårparten i fjor dukket modell U opp – det ser ut som det står V på nummerplaten, men folk som kan dette språket forteller meg at det er like korrekt å skrive V’en som U eller omvendt eller no.
I alle fall ble Neta U (V) en ganske snerten fem-dørs SUV Coupé med litt originale farge-innslag på utsiden som også går igjen inni. Det ser også ut som om denne nøyer seg med bare en stor skjerm inni, selve instrument-avdelingen ser ut som den ligger i en smal spalte høyt oppe på dashbordet.
Her snakker vi om 150 hk og 310 Nm og en rekkevidde inntil 500 kilometer.
Vi snakker også litt større mål enn på 01: 453 x 186 x 163 centimeter og 277 cm akselavstand. 1680 kg høres heller ikke så galt ut. Kanskje de vet litt om lettvekt?
Denne bilen kom så sent i fjor at salgstallene for 2019 bare er på ca. 2500.
Og den tredje modellen er ikke en gang i salg ennå. Men var en av dem som vakte spesiell interesse i Beijing. Ikke minst fordi utseendet så åpenbart tok sikte på Tesla Model 3.
De samme myke linjene, men en front som har adskillig mer personlighet – ikke minst fordi den har rappet hovedlysene fra Polestar, og samtidig gjort dem enda større og tydeligere.
V-en i front, det brede lysbåndet og haimunnen under kommer også til å merkes – hvis bilen noensinne kommer i produksjon.
Foreløpig heter den konsept, selv om den har fått et navn: Eureka. Planen er å begynne å produsere den en gang i 2022, og da kommer den kanskje til å beholde 4-dørs coupé-stilen.
Til nå har ikke den vært særlig populær hos kinesiske kunder, men med så mange biler med den oppskriften som det står i Beijing i år, virker det som om noen trendforskere har funnet ut at dette er i ferd med å endre seg.
Hva mål angår vet vi at denne har 290 cm akselavstand og måler 4,8 meter. Maskinen vet vi ingenting om, bortsett fra at de lover null til hundre på 4. Du må til Performance-utgaven fra Tesla for å matche det. Dessuten er det snakk om 800 km rekkevidde – men det høres ut som en NEDC-målemetode-drøm.
Men før denne også ruller ut av BilNorges Beijing-2020-historier skal vi bare nevne at bak har den noe Tesla ikke har – en fartsavhengig, bevegelig hekkspoiler. Liten, riktignok, men en typisk skrytgreie.
De skarpe kantene som følger C-stolpen helt ned bak ødelegger ikke noe de heller, de har noe visst superbil over seg.
Med et lysbånd i hele bredden, som ender i baklys som er rene repetisjoner av hovedlysene, kommer denne bilen til å etterlate et ganske mektig inntrykk når du ser den akse av gårde.
Med et spørsmål kan jeg ikke gi noe svar på:
Hvis fabrikken heter Hozon, hvorfor i alle verden heter da bilene Neta?