-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat nærmer seg Kina
På årets bilutstilling i Beijing er Fiat endelig på plass på en skikkelig måte. De har prøvd seg tidligere, men nå ser det ut som de mener alvor.
Sammen med sin kinesiske partner GAC (Gungzhou Automobile Company) har Fiat et imponerende nærvær på årets store kinesiske bilutstilling.
De kjører full bredde med 500-spesialitetene – Gucci-modellen i sentrum selvfølgelig. Er det noe kineserne er svake for, er det denne type premium merkevarenavn.
Så gjør de mye ut av Freemont, selv om det kanskje er underlig at de kaller den Fiat der også. De kunne sikkert ha satt Jeep-merket på den uten at det hadde spolert Jeep-renomméet i Kina.
I Kina selges det nemlig flere Jeeper enn noe annet sted, bortsett fra i Nord-Amerika. Derfor er det heller ikke så rart at det står et Jeep konsept på standen heller.
Det er ikke en konseptmodell de har jobbet så voldsomt med, men det viser allikevel at de gjerne gjør noe ekstra for det kinesiske markedet.
Her dreier det seg om en Wrangler i Rubicon-utgaven som de har gjort helt svart. Og oppå det har de lagt spesielle drage-dekaler i en bronsefarge, og trimmet interiøret i svart, gull og bronse.
Etter bildene å dømme er det slett ikke så verst, selv om beskrivelsen høres ganske bling ut.
Det er dragens år i år, og i kinesisk mytologi er dragen utstyrt med de mest fantastiske egenskapene «akkurat som Jeep», skriver produsenten i en pressemelding.
Vi kan trygt regne med at dersom mange nok spør, vil Jeep kunne jazze opp et begrenset opplag av sin Wrangler slik at den blir en Dragon Special.
Men hovedattraksjonen på Fiat-standen blir allikevel Viaggio – ikke bare en enestående blanding av komponenter, som klart viser hvilken global produsent Fiat er blitt nå, men også den første Fiaten som skal produseres i Kina.
Vi har fortalt om Viaggio før, dette er virkelig en hybrid i ordets egentlige betydning (men med ren bensinmotordrift uten noen elektriske innslag) med basis i Alfa Romeo, med karosseri fra Dodge og altså produsert av Guangzhou på den flunkende nye Fiat-GAC fabrikken i Changsa.
Der skal den få et annet navn også, Fei Xiang heter den i Kina – det betyr en helt spesiell form for Viaggio (=reise), nemlig Flygende.
Motoren blir 1,4-liters T-Jet utgaven, turbo, og valg mellom 120 og 150 hk. Der har Fiat hektet på sin egen 6-trinns dobbel clutch girkasse.
Allerede nå i juni skal samlebåndet være i gang. Foreløpig er det en kjede med 91 forhandlere med til sammen 125 showrooms som skal stå for distribusjonen.
I et land der det er veldig viktig å vise ansikt, riktig ansikt, scoret Fiat stort på utstillingen. De befinner seg nemlig i Hall E4, den såkalte luksus-hallen.
Grunnen til at de fikk til det er selvfølgelig at de tok med seg Ferrari og Maserati også. Vi kan røpe at de samler minst like stor oppmerksomhet som moderfirmaet gjør.