-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda Double i Beijing
Honda overrasket med to konseptbiler i Beijing. Men hva de egentlig viser er ikke helt klart.
I meldingen som fulgte med avdukingen sier Honda at disse to modellene gir klare indikasjoner på hvilken designvei de kommer til å følge når det gjelder fremtidens serieproduserte modeller.
Håper da ikke det. Noe av det som for eksempel har karakterisert Honda design er at designerne har hatt enorm hjelp av ingeniørene som har klart å pakke drivlinjene ekstremt kompakt, slik at særlig i fronten har designerne kunnet boltre seg med stramme linjer foran.
Vi ser det på den modellen som heter Concept S – der finner vi noe av det gamle, lavt og kompakt og med rene linjer.
Men på Concept C finnes det ikke tegn på det elementet som har vært et av Hondas sterkeste design-signaturer. Der har vi en front med store masser, og med masse rotete linjer i alle retninger.
Men nå kan vi vel også slå fast at Honda har vært utrolig lite oppfinnsom når det gjelder navn på disse to modellene. Vanligvis klarer de i hvert fall å sette sammen noen bokstavkombinasjoner som får oss til å begynne å spekulere. AC-X for eksempel.
Her heter de altså Concept C og Concept S. Men det stopper ikke der. Vi blir forklart at C’en står for Cool, Challenge og China. Ramme alvor åpenbart!
Mens S står for Stylish, Smart og Surprise. Det er mulig at den kinesiske Bling-faktoren gjør at utstillerne i Beijing senker standarden et par hakk i forhold til det vi ellers er vant til. Vi har sett en del sludder fra andre seriøse produsenter også.
Det blir ikke sagt noe om hva de egentlig er ment som eller hva slags drivlinjer man har tenkt seg. Men C tyder i retning av en forholdsvis konvensjonell D-segment sedan.
Det er imidlertid elementer, spesielt langs sidene, som kanskje kunne mykes litt opp og bringes til USA – Honda- og Acura-modellene der trenger nok å bli litt dristigere.
S’en skal, akkurat som C, morfe til en kinesisk produksjonsmodell i 2013, men S skal også ut på verdensmarkedet med tiden.
Det er egentlig ganske lovende, for her har de klart å bygge en MPV som faktisk er lavere enn C-modellen, og allikevel later den til å ha de praktiske elementene vi venter fra en flerbruksbil. Men det er bare noe de påstår, bilen i Beijing er uten interiør.
Men den ser utvilsomt meget bedre ut, og har også sluppet unna de fleste av de masete linjene som det ser ut som alle har vedtatt er obligatorisk for det kinesiske markedet.
Satt ved siden av hverandre er det imidlertid sånn at Honda demonstrerer meget klart at akkurat nå mangler de et felles, enhetlig designspråk. Dette spriker alt for mye til at vi kan snakke om et Honda Design-DNA.