-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Manne-fiendtlig SuperSUV
Det er alltid spennende å prøve å finne ut hva modellnavnet egentlig betyr. Eterniti burde ikke oppfordre til den type nysgjerrighet.
Men for å ta starten: dersom du hadde bedt meg, skulle jeg hatt innmari gode odds på å vedde på at Eterniti hadde eksistert særlig lenge etter fjorårets Frankfurt-utstilling.
Det var der vi traff den først - en ganske pimpet Cayenne viste det seg å være.
I vinter dukket de opp med flere forslag til superbiler, riktignok bare i skisseformat, men de var åpenbart fremdeles oppegående. Og i Beijing viser de ikke bare at de finnes men at de har utviklet Frankfurtbilen til noe de kaller produksjonsutgave.
Så tilbake til «Vi-hater-menn» utspillet. Frankfurtbilen het Hemera – det er jo greit, en gresk gudinne som blant annet representerte Den Første Dag. Hyggelig nok.
Men hun nye, Artemis heter hun (først trodde jeg det var snakk om en av de tre musketerer, men han heter jo Aramis) - det er litt av en dame. «Artemis er en streng og grusom gudinne, og er fiendtlig mot alle menn,» - slik lyder en av presentasjonene av henne.
Litt av et navn når du skal selge luksusbil i Kina – der er det ikke mange kvinnelige kunder foreløpig.
Men kanskje de mannlige kinesiske kundene glemmer alt om gresk mytologi og stiller seg i kø for å bli første mann i gata med en Mega-SUV.
På Beijing-utstillingen forteller jo både Bentley og Lamborghini om hvilken vei dette kan ta, men de ligger jo fremdeles flere år inn i fremtiden.
Denne, sier dette London-baserte selskapet, kan leveres fra i sommer. Og dersom det stemmer har de fulgt programmet fra Frankfurt, også med hensyn til å gjøre den mindre Cayenne. Fronten er for eksempel såpass modifisert nå at den heller mer i retning av Jaguar.
Vi får også beskjed om at nå sitter det en 4,8-liters V-åtter under panseret som avgir 600 hk. Volumet og sylindertallet stemmer med en Cayenne-motor, men hk-tallet finnes ikke i noen katalog fra VW eller Porsche.
Kanskje dette er den nye V8-motoren det er snakk om derfra, og at det er den samme som allerede sitter i Lamborghini Urus. Det vil i så fall bety at Porsche/VW tar Eterniti på alvor – og høres egentlig litt rart ut.
Selvfølgelig masse kullfiber i karosseriplatene, og masse «edle» materialer i interiøret. Og selvfølgelig den verste gummien som finnes. Industristandarden akkurat nå er jo disse Pirelli 315/25 dekkene på 23-tommere. Det høres kanskje ikke veldig komfortabelt ut, men det ser imponerende ut.
Nå sier ikke Eterniti noen steder at bilen deres er bygget på en Cayenne, men kuriøst nok sier de at den har 10 cm større benplass bak. Uten å antyde i forhold til hva. 10 cm mer enn i en Cayenne gjøres enkelt med andre seter, så akkurat det er nok ikke noe mysterium.
Ferdigstillelse av anlegget i London i juli, og så nye showrom i Taipei og Hong Kong i løpet av året og så Tokyo neste år pluss kontakt med en partner som kan legge ting til rette for salg i Kina i 2013, er de umiddelbare målene nå.