-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stor Hyundai til Kina
Man kan ikke fortsette å være det bilkonsernet i verden som ekspanderer kjappest, uten også å regne inn Kina. Så Hyundai kom til Shanghai med to nye modeller.
Den ene er gamle gode Elantra – det er lenge siden vi har hatt noen Elantra her hjemme, men i resten av verden lever den i beste velgående. I Kinautgaven, og med det nye karosseriet som debuterte på bilutstillingen i Shanghai, heter den Yuedong.
Egentlig høres det ut som om det er et slags opphørssalg – dette er den samme bilen som de sluttet å selge i USA i 2010, når vi ser bort fra det reviderte karosseriet.
Riktignok er det tatt noen grep for å få den til å virke som up-to-date, som at den nå startes fra en knapp og ikke fra nøkkelen, sat-nav og USB2-port og til og med en ekstra airbag på passasjersiden.
Stort segment
Den skal leveres med enten en 1,6- eller en 1,8-liters motor og havner dermed rett i det største segmentet i Kina. Av greie, rett fram biler i denne størrelsen, ble det levert 2,11 millioner enheter for tre år siden, snaue 4 mill. i fjor og man regner med 6 millioner i 2013.
De fleste av disse er imidlertid kinesisk-produserte. Det er ikke i dette segmentet kundene strømmer til og gjør utenlandske produsenter rike.
Stor bil
Men det forstår selvfølgelig også Hyundai, så nå har de meldt seg på i klassen for Store Sedaner. Det er Grandeur som er blitt knadd for det kinesiske markedet.
Dermed har det både blitt et annet navn, Azera, og et nytt karosseri. Grandeur / Azera har allerede nådd generasjon fem, på tross av at den ble lansert for bare så vidt femten år siden.
Den nye er blitt enda større enn tidligere og mangler 9 cm på å klare fem meter i lengden – på en akselavstand som er 2845 mm l millimeter lenger enn på 4. generasjonen.
Bredden er 186 cm og den rager 147 cm i været. To motorer, 3- og 2,4-liter på hhv. 250 og 180 hk på forsiden av en sekstrinns automat.
Hyundai har oppfattet en annen trend også, nemlig den at designsjefer finner opp et spesielt uttrykk for deres nåværende designspråk, for så å kunne holde lange, intetsigende foredrag om hva de holder på med.
Grand Glide
Selv om det i Hyundais pressemelding sto noe om ”Fluidic Sculpture” er det ”offisielle” navnet på hva de holder på med nå: ”Grand Glide”.
Det låter litt amerikansk femtitalls, men refererer vel antakelig til de lange kurvene som nå begynner å samle seg på disse sedanene fra Hyundai.
For sikkerhets skyld fortsetter Grand Glide temaet også på innsiden der ”midtkonsollen, instrument-kløsteret og dashbordet integreres i en elegant design som skaper bildet av ekspressive, utslåtte vinger….”
Jeg har en følelse av at hos Hyundai er slike pressemeldingsøvelser en pliktøvelse de ikke gjør med særlig glede. De vil heller gå ut i jungelen og selge biler.