-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kina – verdens viktigste land
Da VW-gruppen innledet bilutstillingen i Shanghai med sin modellparade fredag kveld, var det med en unnskyldning til kinesiske kunder. Det sier litt om hvor viktig Kina er for europeiske bilprodusenter.
Det pleier sjelden å stå på festtalene når alle merkene under VW-paraplyen samles til fest, men denne gangen var problemene med Volkswagens DSG-girkasser ett av åpningsnumrene, det så jeg ikke komme.
Kina er et enormt marked, og Volkswagen har vært til stede her i 30 år – nå er det enorme landet i ferd med å ta over som viktigst for mange av gruppens merker.
«Group Night» har blitt en tradisjon for Volkswagen i tilknytting til de store bilutstillingene, Shanghai er selvsagt ikke noe unntak. En salig blanding av visjoner, nyheter og ikke så rent lite sirkus.
Full brakke
I et land med langt over en milliard innbyggere sier det seg selv at antallet kinesiske biljournalister også er relativt høyt.
I tillegg fortsetter trenden med at slike eventer i like stor grad blir en fest for viktige kunder, og ikke minst representanter for de ulike merkene.
Denne gangen var det dermed ikke bare kamp om å få posisjon til å ta bilde av bilene, men også å komme seg inn og sikre seg plasser som gjorde det mulig å gjøre det etter at de ble kjørt inn på gulvet.
God blanding
Det kan virke som jo mindre de ulike merkene har å vise, dess mer show i forkant.
Kanskje da ikke helt tilfeldig at Seat, som viste sin sportscoupé-versjon av Leon, hadde det mest spektakulære showet med trampolineartister før bilen ganske raskt svingte noen runder rundt på gulvet – ble presentert og forsvant ut, ganske sikket for de fleste, i glemselen.
Kina er det desidert største markedet for Skoda, og så mye som 25 prosent av det tsjekkiske merkets produksjon går hit.
Derfor var det neppe tilfeldig at de har lagt lanseringen av en oppdatert Skoda Superb hit.
Også for Audi er Kina nå det største markedet, og i et land som elsker sedaner, er er det A3 Sports sedan som vises her nede. Morgendagen skal visstnok også gi oss en S3 i sedanversjon.
Porsche drøyer det viktige
Porsche-sjef Matthias Müller og utviklingssjef Wolfgang Hatz brukte kveldens visning til å fokusere på motorsportsbiten av selskapet.
Lørdag, når utstillingen starter, er det den midtlivsoppdaterte Panamera som skal vises, også med en ferdig løsning for plugin-hybriden som du har lest om her på BilNorge. allerede.
Volkswagen viste coupeversjonen av CrossBlue – ganske sikkert også en bil som vil passe godt inn i Kina.
I tillegg rullet de ut lavutslippsbilen XL1, og påpekte at de var en ansvarlig produsent, som ville gjør alt de kunne for å redusere utslippene – også i Kina.
Noe smalere
Bentley har Kina-lansering av sin nye Flying Spur – en grenseløst rask sedan – men viktigere i dette markedet – en grenseløst dyr sedan. Rikdommen er godt synlig, særlig i områder som Shanghai, og tettheten av dyre store sedaner er imponerende.
Når det kommer til den enda mer eksklusive delen av gruppens supersportsbilsatsing, er det nesten så jeg begynner å synes litt synd på Bugatti.
Det kan ikke være lett å komme opp med en ny versjon av Veyron til hver eneste større bilutstilling.
Løsningen denne gangen var å vise 16.4 Grand Sport Vitesse, og ikke minst mannen som har satt fartsrekorden for en åpen produksjonsbil, med 408,84 kilometer i timen.
Ikke helt overraskende var han en usedvanlig rik kinesisk forretningsmann som lurte på om bilen som sto der var til salgs, han hadde nemlig mange venner som lurte…
LES OGSÅ: Feirer 50 år med gult
Jaggu var det ikke plass til en tohjuling også. Ducati er jo nå også en del av gjengen, og de viste frem årets versjon av Ducati Diavel.
Målet for Audi har vært å videreføre suksessen de har hatt med biler i Kina, til også å gjelde for Ducatis tohjulinger.
Største stjerne
Volkswagen hadde hentet frem noen stjerner også for å krydre kvelden.
Racinglegenden Jacky Ickx var på plass, det samme var den kinesiske stjernepianisten Lang Lang.
Størst applaus var det nok likevel Hollywood-stjernen Keanu Reeves som høstet.
Han er aktuell med traileren til sin spillefilmdebut, Man Of Tai Chi, der Volkswagen-gruppen er inne på produktplasseringssiden og sørger for at filmen er lastet med noen av Reeves favorittbiler.
- Da jeg var barn drømte jeg om en Lamborghini, nå har jeg fått lov å leke med Audi og Bugatti, og snart kommer den nye Porschen jeg har bestilt også, smilte Reeves og la ikke skjul på at han elsket å kjøre bil.
På dette tidspunktet hadde de fleste glemt alt som helt DSG-problemer…