-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagens mellomting
Selv om sedan er det viktigste karosseriet i Kina nå, gjør tilveksten av stadig yngre kunder at en del litt merkelige varianter dukker opp – som VW Lavida.
Det er litt merkelig å se at selskaper som holder ekstremt strengt på formspråk og varemerkebygging i Europa og USA, lar sine kinesiske samarbeidspartnere finne på ting som ikke nødvendigvis passer rett inn et tysk regneark.
Lavida er et godt eksempel på det. Shanghai-VW fikk plattform og drivlinje fra Wolfsburg, og relativt frie tøyler til å komme opp med en bil som passet. Resultatet er blitt en av de mest populære bilene i Kina.
Så langt har sedaner vært det foretrukne valget for kundene. Bilutstillingen bar imidlertid bud om at det er i ferd med å endre seg.
Produsentene har forstått at yngre kunder kanskje ønsker seg en coupè, eller i hvert fall en bil med bakluke i stedet for bagasjelokk.
Før konflikten mellom Kina og Japan dro seg til, var Nissan Tiida en svært populær bil blant yngre kjøpere. Nå ser vi på salgsstatistikken at biler som VW Golf og Polo klatrer oppover.
For de som ønsker seg en større kombi, har imidlertid Volkswagen hatt dårlig utvalg. Med kombiversjonen av Lavida er dette problemet løst.
Bilen har gått under litt ulike navn, blant dem Lavida Sportback. Vi er imidlertid usikre om de høye herrer i Ingolstadt er spesielt bekvemme med det lille tyveriet.
Uansett vil bilen trolig bli en tilsvarende suksess som sedanversjonen når den kommer på markedet mot midten av neste år, utstyrt med kjente motorer som den tradisjonelle 1,6-liter og en 1,4 TSI.