-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bildebrev fra Shanghai
Det er utfordrende å dekke 230.000 kvadratmeter bilutstilling. BilNorge.no har vandret, lyttet og spurt - her er et lite utvalg av de over 1300 bilene på utstillingen.
Over hundre helt nye biler, av dem 28 fra fabrikker som ikke ligger i Kina. Det er en rekord for utstillingen i Shanghai.
I tillegg til bilene, består også de over 2000 ulike utstillerne av underleverandører samt produsenter av komponenter og utstyr, alle på plass for å vise sine produkter.
Det har vært et sterkt første kvartal for det kinesiske markedet, 4,4 millioner biler ble solgt de første tre månedene, en oppgang på litt under 20 prosent fra samme tid i fjor.
Fjoråret ble regnet som et relativt dårlig salgsår, da økningen bare var på syv prosent.
Sterkere for Europa og USA, svakere for Japan
Kina har blitt et viktig og stort marked for store produsenter fra både Europa og USA.
Amerikanske GM har vært på plass i Kina lenge, og de viser over 50 modeller på utstillingen. Salget deres har økt med 10 prosent fra i fjor, til drøyt 800.000 biler.
Selv Ford, som ganske sent har tatt en plass på det kinesiske markedet, viser også over 20 modeller, blant dem nye Mondeo og Ford Fiesta ST – samt et helt nytt konsept – Ford Escort (joda – du leste riktig, og vi kommer tilbake med flere detaljer).
Mange av de store produsentene har funnet kinesiske samarbeidspartnere, for Ford er det Changan Automobile Group.
For japanske produsenter har den siste tiden vært vanskeligere. Territorialkonflikten mellom Japan og Kina som har vart siden i fjor, har også rammet bilsalget. Likevel stiller Toyota og Lexus med over 50 ulike modeller.
Kinesisk merkevekst
Det er ingen tvil om at kinesisk bilindustri kjenner sin besøkelsestid, og viser både biler og ny teknologi. En av dem er Great Wall, de er i ferd med å bygge merkevaren Haval – med et mål om å bygge en merkevare for SUVer og terrengbiler like sterk som Land Rover og Jeep.
Changan jobber i tillegg til samarbeidet med Ford, også med å utvide sin portefølje fra mest små varebiler, til SUVer og en ny kompakt sedan, Reaton.
Qoros, som du kan lese mye mer om i nyeste utgave av Bil, viste sin sedan, Qoros 3 sedan, som også ble vist i Geneve. I tillegg hadde de to konsepter, en hybrid crossover, og en stasjonsvogn.
Et av de mest etablerte merkene, Chery, som også eier en del av Qoros, har jobbet tungt med sin strategi, og viste nye utgaver av sine mest populære biler – samt en helt ny logo som skal være med å bygge en tydeligere merkevare for dem fremover.
De satser på ny slogan; «Teknologiske Chery» og har i følge seg selv mye spennende, både når det gjelder drivlinjer og forbrukerelektronikk.
Ny teknologi
Det kinesiske markedet er ikke først og fremst opptatt av utslipp – likevel jobbes det mye med både hybrid og rene elektriske biler.
Av drøyt 90 biler med andre drivlinjer enn bare bensin eller diesel, er omtrent en tredjedel produsert og utviklet i Kina.
Ett av merkene er SAIC, som gjennom sitt varemerke Roewe, viste både 750 hybrid, 550 ladbar hybrid og en helt elektrisk E50.
BYD, som det har vært relativt stille rundt når det gjelder en satsing i Europa, viste Qin, som både kan fungere som en hybrid og en ren elbil. Skal vi tro dem kan den være klar for lansering allerede mot slutten av året.
Porsche sparte også sin hovedlansering til i dag, med den nye Panamera S E-Hybrid som kombinerer en treliters V6 med en elektrisk motor. Det sørger for at den gjør 0-100 på 5.5 sekunder.