-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
E-Klasse i forkledning
BAIC leverte ett av de mest spektakulære konseptene i Shanghai. Under de massive linjene til Concept 900 finner du plattformen fra Mercedes E-Klasse.
Det statseide selskapet BAIC – eller Beijing Automotive Industry Holding Co Ltd som er selskapets hele navn – presenterer sin kinesiske drømmebil på utstillingen.
Ser vi litt nærmere på konseptet blir det raskt klart at vi snakker om et ganske omfattende gruppearbeid.
Et helt team med designere har jobbet både i Kina og Torino under ledelse av Leonardo Fioravanti, og resultatet har blitt en fem meter lang måkevingebil, der den store døren åpner inngang til både for- og bakseter.
I tillegg er det også en klar tysk link inn i prosjektet.
Tysk-Kinesisk samarbeid
Konseptet er bygget på plattformen til Mercedes E-Klasse. Det er ikke er så overraskende ettersom BAIC og Mercedes allerede samarbeider i dag, og tyskerne vurderer å gi kineserne tilgang til denne plattformen for fremtidige modeller.
Det vil i så fall være en uvanlig strategi, men sammenlignet med sine tradisjonelle hovedkonkurrenter, Audi og BMW, ligger Mercedes langt bak i salg. En måte å gjøre noe med dette på er å kjøpe 12 prosent av aksjene i BAIC for 640 millioner euro.
Så langt er ingenting avgjort når det gjelder deling av plattform, men det ville i hvert fall ikke være overraskende om et nytt flaggskip fra BAIC ble utstyrt med en V6-motor fra Mercedes-Benz.
Bygget i Torino
Målet med konseptbilen er å skape en ny identitet og et bedre image når BAIC nå ønsker å ta en bit av premium-markedet i Kina.
Forfra er det den store, tredimensjonale grillen og bølgen som binder sammen lyktene som dominerer.
Mest dominerende er nok de to store måkevingedørene i karbonfiber. De vil nok neppe bli med over i en produksjonsversjon, men er først og fremst på plass for å skape oppmerksomhet, samt gjøre det enkelt å få et bedre innblikk i det enkle, men ikke så rent lite sofistikerte interiøret.
Med en filosofi i bunnen om et rent designuttrykk, har to store berøringsskjermer erstattet behovet for tradisjonelle knapper og brytere.
- Utstillingsbilen er bygget på rekordtid av italienske håndverkere og med italiensk teknologi. Den viser det unike potensialet som ligger i området vårt, som er verdens hovedstad for design og utvikling av karosserier. Dette konseptet ble faktisk bygget på bare ni og en halv uke, sa Leonardo Fioravanti, som har all grunn til å skryte – han leder nemlig organisasjonen som samler italienske karosseribyggere.