BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai
BYD på Auto Shanghai

Hva skjer hos BYD?

BYD var på plass i Shanghai med stor stand og en ny egenutviklet hybrid drivlinje. Når det gjelder forholdet til Daimler gikk det sterke rykter om knute på tråden.

Publisert Sist oppdatert

Build Your Own Dreams – som er ordene bak BYD – er ett av de kinesiske merkene som du som leser BilNorge.no nok føler at du kjenner.

Det har jo flere ganger vært like før BYD har vært på vei inn på det norske markedet. Nøkkelen til europeisk suksess skulle være selskapets kompetanse på hybride og elektriske drivlinjer.

Tilbake i 2008 skrev vi: «Så er den første Kina-bilen for alvor på vei til Norge. Autoindustri, som fra før av representerer Subaru, skal importere BYD. Jeg håper virkelig Autoindustri vet mer om BYD enn det jeg gjør. For allerede i utgangspunktet synes jeg dette høres litt, hva skal jeg si, annerledes ut.»

LES MER HER

Så i 2009 ble det klart at både BMW og Volkswagen var interessert i å samarbeide, kanskje var det dette presset som gjorde at Daimler slo til så raskt.

LES MER

For – på åpningsdagen av bilutstillingen i Genève 2010, ble det klart at BYD hadde inngått et samarbeid med Daimler om å utvikle et helt nytt bilmerke for Kina – Denza.

LES MER HER

Nå - tre år senere i Shanghai, viser BYD frem en sterkt maskert versjon av den første bilen fra Denza.

Elektriske drømmer
BYD er verdens største produsent av batterier for mobiltelefoner, og de begynte også å bygge biler og busser for noen år siden.

Fabrikken ligger i Shenzhen, bare en kort hurtigbåttur fra Hong Kong og bortimot vegg i vegg med Foxconn, selskapet som produserer iPhone for Apple.

Området kan nærmest beskrives som et kinesisk Silicon Valley. Men midt mellom alle chip-produsentene ligger altså en bilfabrikk som startet sin karriere med å produsere en bil som var på lik på niende generasjon Toyota Corolla, at de som kjøpte den betalte noen kroner ekstra for å få Toyota-logoen på bilen sin – og dermed var det ikke mulig å skille den fra originalen.

Da BYD og Autoindustri så smått begynte sine samtaler, ble det snakket om en elektrisk bil som kunne lades på 10 minutter, og kjøre 30 mil. Den har vi aldri sett noe til, men nå kan det altså se ut som noe nærmer seg.

Sparsomt
Den felles elbilsatsingen ledes av Arno Röhringer. Han har tilbragt så godt som hele sitt liv i Daimler, men er som mange andre tyskere nå sendt til Kina for å se hvordan de skal få maksimalt ut av dette markedet.

Mercedes sliter nemlig sammenlignet med flere andre av sine tyske konkurrenter, noe som blant annet har ført til samarbeidet med BAIC.

Informasjonen rundt Denza er mildt sagt noe tåkete.

Presentasjonen av konseptbilen var lett kaotisk, og på en skjerm som knapt noen andre enn de på første rad så, ble det hevdet at rekkevidden ville være på godt over 20 mil.

Dessuten at batteriene ville holde hele bilens livslengde.

Bilen i seg selv så ut som det den er - en elektrisk Mercedes B-Klasse av forrige generasjon. Dekorert med en haug med striper, og uten at vi egentlig fikk lov til se veldig nærme på den.

BYD har lovet oss at en produksjonsutgave skal være klar til Guangzhou Auto Show i november. Spørsmålet er bare om ekteskapet holder så lenge.

I forbindelse med utstillingen skrev nemlig nyhetsbyrået Reuters at de hadde kilder som hevdet at «Flere av våre venner og langsiktige investorer har mistet troen på oss».

BYD krevde at nyhetsbyrået fjernet saken fra sine sider, men Reuters sier at kildene er svært pålitelige.

Ryktene ble ikke færre av at en stol merket med navnet til Mercedes-sjefen Dieter Zetsche sto tom under hele pressekonferansen.

Går for hybrid
Om Denza skulle havarere, jobber BYD tungt videre med hybridløsninger.

I Shanghai viste de en ny egenutviklet hybridløsning, og ryktene sier at de nå jobber for å bli et selskap som ikke lenger skal produsere rent bensindrevne biler.

Trafikken i Kina er i ferd med å bli tett, og myndighetene har forstått at de må gjøre noe for å redusere utslippene. Et av tiltakene er trolig å øke fordelene for hybridbiler.

Rent økonomisk ser det ikke så dårlig ut for BYD. De rapporterte om et overskudd på rundt 140 millioner første tre måneder, det meste av dette overskuddet skal komme fra bildelen av selskapet.

BYD fortsatt aktuell for Norge
Stian Thrane som er informasjonsdirektør hos Subaru Norge, en del av Autoindustri, bekrefter at det fortsatt er aktuelt å importere BYD til Norge.

Tidspespektivet er imidlertid ikke klart:
- Det er vanskelig å si noen konkret, men ideelt sett burde vi fått bilene allerede. Så vi får komme tilbake til dette når vi vet mer.

Han sier det er elektriske biler som er aktuelle:
- Dagens avgiftssystem i Norge gjør at det kun er elbiler som er aktuelle i denne omgang.
Det er modellen E6 som er mest aktuell, og den er en C-segment bil.

På spørsmål om samarbeidsbilen Denza er aktuell svarer han:
- Nei den er ikke en del av avtalen. Vi har forstått det slik at det er Daimler som eventuelt skal selge denne i Europa.

God dialog
Thrane sier at BYD i hovedsak har fokus på sitt hjemmemarked som er Kina. De har fokus på tradisjonelle personbiler, og har noen utfordringer med produksjonskapasiteten på sine elbiler.

- BYD har hatt noen år med ekstrem vekst som nå har flatet ut. Vi har en god dialog med BYD, men kan dessverre ikke si noe om når vi forventer at de er på markedet i Norge med biler, eller små busser, sier Thrane.

Powered by Labrador CMS