-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Pampenes Rolls
Hongqi L9 er godt over seks meter lang og trolig den dyreste bilen du kan kjøpe i Kina.
På en måte er det kanskje mer rettferdig å sammenligne Hongqi med russernes Zil, for merkenavnet som direkte oversatt betyr «Det røde flagg» var det desidert mest populære bilmerket for de øverste lederne i kommunistpartiet fra 1950 og et godt stykke inn på åttitallet.
På standen i Shanghai viste de hele sitt nye, moderne modellutvalg, der den ekstremt luksuriøse L-serien inneholder L9, L7 og L5.
Hongqi er nå eid av FAW, som primært produserer biler for massemarkedet, og som tok opp igjen produksjonen etter at den hadde ligget nede i nesten 30 år.
Ti millioner
L9 er hele 639,5 centimeter lang og koster rundt 10 millioner kroner.
FAW hadde tydeligvis forstått at det var et behov for biler som dette, og da L9 fikk en særdeles fremtredende rolle i 60-årsfeiringen av Den Kinesiske Folkerepublikk i 2010, steg etterspørselen også etter noe mer «beskjedne» varianter av L-serien.
Hermetegn er definitivt på sin plass. L7 er 609,5 centimeter lang, og ble lansert i fjor, mens den store nyheten på bilutstillingen var L5. Den er fem og en halv meter lang, noe som er så vidt kortere enn en Bentley Mulsanne, mens L7 tilsvarer lengden på en Rolls-Royce Phantom, vel å merke med lang akselavstand.
V12
Begge de to største L-modellene er utstyrt med en V12-motor på et sted mellom 400 og 500 hestekrefter, mens jeg ikke var i stand til å få bekreftet hva slags drivlinje som befant seg under panseret i den nye L5-modellen.
Skal en dømme etter proporsjonene på bilen, er det mest sannsynlig at det også her dreier seg om samme motor.
H7
I tillegg til de store, retroinspirerte bilene i L-serien, har Hongqi også forsøkt å ta opp kampen med Audi og BMW i luksussedanmarkedet.
På gulvet foran de store pampebilene sto deres H7, som må ses på som en direkte konkurrent til BMW 7-serie, Audi A8 og Mercedes S-Klasse.
Det er litt motstridende meldinger fra Hongqi på om disse bilene faktisk er ment for private, så langt er alle de 500 bilene som er produsert solgt til kinesiske myndigheter, enten sentralt eller regionalt.
H7 er utstyrt med samme seksliters V12er som L-serien og yter i denne utgaven 410 hestekrefter.