-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Dette er nemlig en bil vi har skrevet om flere ganger her på BilNorge basert på spionbilder.
Mercedes presenterer i Shanghai bilen som Concept GLB, men når den står hos din Mercedes-forhandler om et års tid vil den være lett gjenkjennelig. Bortsett fra at en del typiske konseptdetaljer som spisser utstillingsbilen er fjernet.
Ut fra betegnelsen er det naturlig å tenke at GLB skal posisjoneres mellom eksisterende GLA og GLC, og det skal den trolig prismessig. Men ta en titt på tabellen under, så oppdager du at GLB er nesten like lang som GLC, den er like bred, og den er vesentlig høyere.
Nykommeren skal nemlig tilbys med mulighet for tre seterader, og da hjelper det med ekstra takhøyde og lang akselavstand.
De to ekstra setene foldes flatt ned i gulvet når de ikke er i bruk. Ifølge Mercedes er dette ikke bare seter til bruk i en nødsituasjon, men de skal tilby komfortabel sittestilling for middels store passasjerer.
Andre seterad byr på stor grad av fleksibilitet. Ryggene kan justeres i åtte posisjoner, og de kan legges flatt ned i gulvet i forholdet 40:20:40. Sitteputene splittes i forholdet 60:40.
Seteraden kan justeres 140 mm i lengderetningen – 90 mm forover for å gi mer bagasjeplass, 50 mm bakover for mer benplass og økt komfort når bilen brukes som femseter. Barnerike familier vil sette pris på fordelen med å kunne montere fire barneseter.
Innendørs er det meste felles med andre generasjon B-Klasse, og inneholder selvsagt alt du forventer å finne i en moderne Mercedes, inkludert MBUX grensesnitt. I tillegg har Concept GLB en del typiske SUV-elementer.
Slik den står i Shanghai er bilen utstyrt med en firesylindret turbo bensinmotor i kombinasjon med 8G-DCT automatkasse og firehjulsdrift. Motoren har en effekt på 224 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Newtonmeter.
Produksjonsmodellen vil tilbys med både bensin- og dieselmotorer, vi vil helt sikkert få se en ladbar hybrid, og enda mer interessant med norske øyne – den skal tilbys som ren elbil.
Da klarer du antagelig å gjette deg til at betegnelsen blir EQB – en modell vi også har vist spionbilder av her på BilNorge.
Det er ikke første gang Mercedes viser en ny SUV i konsept-form på bilutstillingen i Shanghai. I 2013 hadde Concept GLA verdenspremiere der, og under et år senere var den kompakte SUV-en tilgjengelig handelsvare.
Modell | Lengde | Bredde | Høyde | Akselavst. |
GLA | 442 cm | 180 cm | 149 cm | 269 cm |
GLB | 463 cm | 189 cm | 190 cm | 283 cm |
GLC | 465 cm | 189 cm | 163 cm | 287 cm |