-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW i7 M70:
Ny toppmodell i limo-klassen
BMW lanserer ny toppmodell i luksusklassen – BMW i7 M70 med 660 elektriske krefter og luksus for både fører og passasjerer.
Til nå har toppmodellen i serien vært i7 xDrive60 med 544 hestekrefter, men nå har BMW M lagt sine hender på modellen, og resultatet er i7 M70. Her får du hele 660 hester pakket inn i særegen design med detaljer de mest kresne vil vite å verdsette.
Som den mildere versjonen er også M-utgaven utstyrt med to motorer. Motoren på bakakselen yter alene 360 kW/456 hk. Sammenlignet med motoren på bakakselen i «lillebror» BMW i7 xDrive60 er effekten økt 25,5 prosent. Dette er for tiden den kraftigste elektriske motoren BMW tilbyr.
Koblet sammen med motoren på forakselen, som yter 190 kW/258 hk, er totalt effekt 485 kW/660 hk. De to motorene byr på et samlet dreiemoment på 1.015 Nm i Sport-modus og hele 1.100 Nm når M Launch Control eller M Sport-boost funksjonen aktiveres.
Det gir den store luksussedanen en akselerasjonstid til hundre på 3,7 sekunder. Versjonen er med det den raskeste elektriske BMW-modellen på veien så langt. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.
De ekstra kreftene krever også sitt av chassiset. Derfor er blant annet M-spesifikk adaptiv luftfjæring med automatisk nivåregulering, aktiv styring og andre komponenter som optimerer dynamikk og komfort standard i M-versjonen.
Økt rekkevidde
Høyspentbatteriet er det samme som i xDrive60, med en netto kapasitet på 101,7 kWt. De sportslige ytelsene gir BMW i7 M70 et kombinert forbruk fra 20,8 kWt til 23,8 kWt i WLTP-syklusen. Det gir en rekkevidde på inntil 560 kilometer (WLTP: 488-560 km).
Under kjøring, kan rekkevidden optimaliseres og forlenges ved å aktivere en ny funksjon, kalt «Max range». Da begrenses kreftene fra motoren og toppfarten (maks 90 km/t), samt at noen av komfortfunksjonene tilpasses.
Den nye funksjonen er først og fremst ment for bruk hvis man underveis brått må tilpasse kjørestilen for å nå ønsket destinasjon eller ladestasjon. «Max range» bidrar da til at rekkevidden kan øke med 15-25 prosent.
For hurtiglading har BMW i7 M70 en kapasitet på opptil 195 kW. Da lades batteriet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under optimale forhold. Med den tilpassede ladekurven, kan en ladeøkt på 10 minutter gi 170 km ekstra rekkevidde. Tempereringen av batteriet kan både styres automatisk gjennom bilens navigasjonsdata og aktiveres av føreren selv ved behov.
Design og eksklusivitet
Som for andre modeller med bokstaven M i betegnelsen, skiller eksteriørdesignen seg ut fra de øvrige modellene i serien. De typiske M-speilene, sideskjørtene, diffusoren i støtfangeren bak og spesielle 21 tommers felger er elementer som understreker det sportslige snittet.
Kundene kan også velge en egen M Performance-pakke som blant annet inkluderer sorte bremsekalipere, sort spoiler på bakluken og andre detaljer.
For de kundene som virkelig ønsker noe utenom det vanlige, kan den rikholdige menyen fra BMW Individual Manufaktur benyttes. Her finner man blant annet over 100 spesielle lakkfarger, også i en rekke kombinasjoner av to-farget karosseri.
Bilen er en av de første modellene som vil bli levert med infotainmentsystemet BMW iDrive 8.5 med en rekke nye funksjoner. I kombinasjon med automatiske dører vil disse kunne åpnes og lukkes gjennom My BMW-app’en. Dørene vil også kunne åpne seg automatisk når eierens smarttelefon nærmer seg bilen.
Et globalt luksusmarked
– I et globalt marked, sikter BMW seg også inn mot liebhabere og ekstroverte kunder. Det å produsere modeller som virkelig skiller seg fra mengden og tilby skreddersøm ned til minste detalj, er ikke alle bilprodusenter forunt. BMW i7 M70 er et eksempel på at BMW våger å gjøre nettopp dette, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
BMW i7 M70 har sin premiere på den internasjonale bilutstillingen i Shanghai. Lanseringen vil starte i andre halvdel av 2023 og norske forhandlere vil åpne for bestilling senere i vår. Prisen blir fra kr. 1.671.900.