-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo-eier ekspanderer videre
Enda et nytt merke fra Geely
Man skal både ha høy ladehastighet og tunga rett i munnen for å følge med på hva som skjer på Kinas bilmarked. En måned etter at de lanserte et nytt merke, lanserer Geely enda et nytt merke. Eller gjør de ikke?
Det er en snau måned siden vi fortalte deg at Geely hadde lansert et nytt bilmerke. Galaxy het det – overklasse og mer PIH enn BEV.
Nå forteller store plakater at den 29. mars skal Geely lansere et nytt bilmerke! Det skal hete Cao Cao og den første modellen derfra skal hete Cao Cao 60.
Men det er allerede der jeg begynner å lure, for Geely har i flere år drevet et stort mobilitets-selskap som heter Cao Cao Mobility. Det konkurrerer med Didi (Kinas Uber) og sier de har 150 millioner brukere.
Så hva er denne nye bilen? Er det et merke som bare skal betjene mobilitetsselskapet, eller skal det ut på markedet? Og i så fall hvilket marked?
Det er litt mer enn to år siden vi kunne fortelle dere at Didi bygget sin egen bil, så kanskje skal vi se en repetisjon?
Kan den nye bilen med det gamle navnet henge sammen med at Geely har planlagt en IPO for mobilitetsselskapet i løpet av dette året?
Det hører med til historien at de bilene som brukes mest av Cao Cao er modeller fra Ruilan. Sa jeg tunga rett i munnen?
Ruilan er biler som sverger til sitt eget batteribyttesystem, slik som Nio på sin side. Men Ruilan-merket er litt mer spennende i Geely-sammenheng enn som så.
Helt på tampen av 2021 spleiset Geely og Lifan på en felles produsent: Chongquing Ruilan Automotive. Den skulle bygge batteribyttestasjoner og biler som passet til slike. En av de bilene som benyttes av Cao Cao heter Maple Leaf 605 EV.
Men da må vi også blande inn Maple Leaf Auto som ble stiftet av Geely in 2019, men som nå er lagt inn under Ruilan. Sa jeg tunga rett i munnen? Noen av Maple bilene er forresten bare nytt navn på Geelys egne modeller, Dihao, Vision X3 og Jiaji for eksempel.
Jeg nevnte også Lifan som gikk sammen med Geely for å skape Ruilan, men Lifan burde være velkjent av dere. Det er nesten 20 år siden jeg fortalte om den første gang.
Men fremdeles lurer jeg på hva Cao Cao 60 egentlig vil vise seg å være.
Cao Cao-navnet lurer jeg derimot ikke lenger på. For der forteller Wiki meg en fantastisk historie om en av de mytiske kjempene fra Kinas fortid. Diktator, dikter, diplomat, veldig aktiv for 2.000 år siden og en som faktisk skrev egne kommentarer til The Art of War by Sun Tzu.