-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Import med forviklinger
Ny Chery med «norske» spesifikasjoner
Chery er et mysterium, hvis vi ser på bilen med lokale, norske øyne. Den har vært representert her hjemme siden 2019, men oppfører seg som et religiøst fenomen. Man vet om den, men ingen har sett den.
En eneste Chery er registrert i Norge. Det skjedde i 2019. Og da hadde den nye importøren, RSA, en båtlast på 300 biler på vei til Norge.
– Vi starter salget umiddelbart, sa Frank Dunvold, importørsjefen, til vår søsterpublikasjon BilNytt.no.
Omdirigert
Men den nye importøren hadde samtidig blitt ny importør av Maxus, og båtlasten med Cheryer ble dirigert til et annet marked i Europa.
Riktignok var det noe som haltet. For eksempel da vi møtte Cherys Europa-direktør og oppdaget at han ikke visste at RSA var importør til Norge for bilene deres.
Dunvold hadde noen greie forklaringer på dette: – Kjempekonsern. Det er mange forskjellige selskap. Den høyre hånden vet ikke hva den venstre gjør.
Men det ble dørgende stille.
Egen organisasjon?
Kanskje det var det det med høyre og venstre hånd som var tilfelle også da vi i fjor kunne fortelle Dunvold at nå var Chery på markedet igjen. Riktignok bare i form av en stillingsannonse, der det averteres etter en «Product Manager - Oslo, Norway».
For Dunvold var dette en nyhet da BilNytt.no fortalte ham om stillingsannonsen:
– Nei, det har jeg ikke sett, men vi vet jo at planene om å satse i Europa har ligget der, sier Dunvold.
Og han føyde til at de siden 2019 har hatt dialog med Chery, har en avtale med dem, og hadde et møte for "et par måneder siden".
– Det er ikke noe overraskende at de vil ha en tilstedeværelse i Europa og Norge, sier han. – Men for vår del var det ikke snakk om noen konkrete planer før tidligst i 2023.
Chery er med andre ord ikke helt sentral om dagen.
Ny el-SUV
Men det er verdt å notere at de nettopp har vist de første bildene av den nye elbilen eQ7.
Den skal debutere på Shanghai-utstillingen og er klar for markedet om noen måneder.
Den er spesielt spennende fordi konstruktørene har droppet skateboard-konstruksjonen og har bygget opp en komplisert spaceframe i aluminium som de påstår senker vekten på hele bilen med 25 prosent.
Det hørtes dramatisk mye ut, og vekten er blant de mange detaljer som ikke blir oppgitt foreløpig.
Typisk norsk
Men målene kan du trygt påstå er typisk norske: 468 x 191 x 166 cm og en akselavstand på 283.
Motoren er på 155 kW, men ikke noe om batteriene. Og bortsett fra toppfart på 180 km/t er det ikke et ord om prestasjonene heller. Bare prisen: 150.000 – 200.000 RMB.
Designen er ganske livlig og beveger seg i en rekke retninger samtidig. Det er litt Toyota-preg over det hele. I interiøret ser vi i hvert fall at det er et heftig sentralt skille mellom forsetene, og dashbordet ser ut som et dashbord, med skjermene godt gjemt inni der et sted.
Lillebroren, eQ5, har en motor som driver bakhjulene. Det er ingen grunn til at eQ7 skal endre på det.