-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Det yngler i Kina
Nye Denza – en til Europa
Hva heter Denza i flertall? Denzæ? I hvert fall kommer flere av dem til bilutstillingen i Shanghai, en av dem skal til Europa og Daimler er nesten ikke med på dette lenger.
Kort historie: i 2010 startet kinesiske BYD og tyske Daimler et felles selskap for å bygge biler. I 2012 fikk vi vite at bilen skulle hete Denza.
Opplegget var ikke engang halvhjertet, selv kvarthjertet er vel å ta i. En modell som ikke så ut og med temmelig underlige spesifikasjoner. Nesten ikke noe ble gjort med bilen underveis, og den solgte omtrent ingen ting. Dirkete pinlig.
For et par år siden solgte Daimler seg ned fra 50 til 10 prosent i fellesskapet og BYD bestemte seg åpenbart for å starte på nytt.
3000 på 30 minutter
D9, en svær MPV, ble presentert på nettet i fjor og var en sensasjon. I hvert fall sa BYD det da de påsto at de hadde forhåndsolgt 3000 av dem på de første 30 minuttene.
Og denne er dyr: fra 60.000 dollar og oppover for batteri-varianten.
Sa jeg svær? 525 x 196 x 192 centimeter og så står den på 311 cm akselavstand. 600 km rekkevidde har den visst også.
Ved en presentasjon på bilutstillingen i Bankok nylig sa Zhao Changjiang – Denzas General Manager – at D9 også skulle selges på eksportmarkeder. Uten å presisere hvor langt unna disse eksportmarkedene kunne være, men hvorfor ikke Europa også?
N7 er en mindre bil og ble avduket for noen dager siden. Også en kandidat til nybilavdelingen på Shanghai-utstillingen. Den kommer til å få en halvbror som skal hete N8, men som det foreløpig ikke er sagt noe om.
Elektrifisert
Denne kommer utelukkende som batterielektrisk, men N8 vil også bli bygget i en plug-in hybrid versjon.
En versjon får en motor på 230 kW og bakhjulsdrift, mens toppversjonen har to motorer – en på hver aksel – og gir 389 kW. Begge bruker batterier fra FinDreams – et selskap i BYD-gruppen.
Foreløpig selger Denza bare én modell. En MPV som heter D9. Den gikk det litt over 7000 av i februar – en økning på 13 % fra januar.
Reduserte mål
Zhao Changjiang har heldigvis moderert seg litt nå. Kinesisk presse minner om at opprinnelig sa han at han skulle selge 40.000 D9 i fjor, og 600.000 biler i 2025. I fjor endte han på snaue 10.000 biler, og 600.000-tallet har han ikke nevnt siden.
Men da han viste det første av N7 regnet han med 5000 slike i år, med cirka 1000 i måneden når salget kom i gang.
Det låter kanskje litt galt – den andre veien. Zeekr, en direkte konkurrent, solgte tross alt 70.000 i fjor av sin 001, og planlegger 140.000 i år.