-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV
Like eksklusiv bak som foran
Mercedes-Maybach er først ute av de etablerte overklasseprodusentene til å lansere en elektrisk SUV. Jeg garanterer at de ikke blir den siste.
Nå er jo Maybach «bare» et undermerke av Mercedes, så feinschmeckere synes nok det blir feil å sammenligne med de virkelig eksklusive «britene».
Det er nettopp båndet til Mercedes som gjør at Maybach kommer raskt på banen – deres nye EQS SUV er basert på Mercedes-Benz modellen med tilsvarende betegnelse. De to har mye til felles, men Maybach byr på eksklusive detaljer du ikke er i nærheten av å finne i en Benz.
Ekstra krefter
La oss starte med drivlinjen, for mens Mercedes-Benz EQS 580 topper ut på 544 hk, gir Maybach deg hele 658 av dem. Maks dreiemoment er hevet fra 858 til 950 newtonmeter. Det skal ta nesten tre tonn bil til hundre på 4,4 sekunder mens potensiell toppfart er 210 km/t.
Rekkevidden oppgis til nærmere 600 kilometer, og maks ladefart er 200 kW slik at du «fyller» 10-80 prosent på cirka en halvtime.
Luftfjæring er selvsagt standard for maksimal komfort. Og når vi snakker komfort, så er den av ypperste klasse også inne i bilen, enten du befinner deg foran eller bak.
Fra syv til fire
Mercedes-Benz EQS SUV tilbys som syvseter, men i en Maybach er det kun plass til fire i hvert sitt separate sete med alle tenkelige justeringsmulighet, varme, kjøling og massasjefunksjoner. Sågar for nakke og skuldre.
Fra baksetet har man tilgang til en forlenget senterkonsoll med to termiske koppholdere. Fire USB-C porter og to HDMI-porter er også på plass. Som tilleggsutstyr kan senterkonsollen utstyres med sammenleggbare bord, kjøleskap og champagneglass.
Hyperscreen
Dashbordet domineres av en 56 tommer stor Hyperscreen som strekker seg fra vest til øst, og 80 prosent av bilens funksjoner kan nås direkte på hovedskjermen. Standard lydanlegg er Burmeister 4 D Surround-anlegg med 15 høyttalere og Dolby Atmos.
Utvendig er det bare dekorelementer som skiller Maybach-versjonen fra sine rimeligere søsken, primært den markante grillen med stjerne på toppen i tillegg til ekstra krom, unike 21-tommers felger (du kan få større) og Maybach-logoer.
Siden Maybach gjenoppsto i 2014 har det vært et undermerke som selger luksuriøse utgaver av eksisterende Mercedes-Benz-modeller. Siste unike Maybach-produkter var de ekstra lange S-Klassene med betegnelse 57 og 62 som aldri ble den suksessen de var ment å være.
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV skal produseres sammen med de øvrige SUV-ene ved Mercedes-anlegget i Tuscaloosa, Alabama.