-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Inspirert av Løvenes Konge
Ny kinesisk Tucson. Bare glem den.
Sammen med BAIC kommer Hyundai til å vise sin nye off-road-aktige SUV på bilutstillingen i Shanghai. Oppkalt etter en Løvenes Konge-figur, men med bensin, så egentlig kan vi bare glemme den.
BAIC er en bedrift vi egentlig skulle hatt mye tettere kontakt med.
De prøvde lenge å kjøpe Saab, og så Opel, og så Volvo, men måtte gi opp. Kompromisset var at de kjøpte Saab-teknologi fra GM og skulle bygge en Saab-liknende bil. Den kom forsinket, ble døpt Shenbao (som betyr «en Gentleman’s skatt og selvfølgelig bringer tankene hen til genitalia-avdelingen) og ble ingen suksess.
Den var basert på 9-5, men de hadde også en basert på 9-3. C60 het den. Fremdeles karakterisert som konseptbil.
Mange baller i lufta
Slik endte det nordiske forsøket – eller kanskje vi skal ta med at lastebilmerket Foton også ligger under BAIC og at det var Foton som sponset forsøket på å gjenopplive Borgward med det norskdesignede karosseriet.
Det kostet dem noen millioner.
Men BAIC er også en mester i joint ventures. Blant annet har de hatt ett med Hyundai helt siden 2002. Frem til i dag har det vært kjente modeller produsert lokalt, men nå skal det i større grad bli versjoner spesialdesignet for Kina.
Løvenes konge
Mufasa blir et av de første eksemplene og debuten skal skje på Shanghai-utstillingen. Om de skal vise produksjonsmodellen der, vet jeg ikke. Selv om den for lengst er blitt offentlig i og med at typegodkjenningsmyndighetene har distribuert dokumentasjon og bilder av bilen.
Men det som i hvert fall skal vises er en ganske tøff konseptversjon, det er vel ikke uten grunn man har valgt selveste Løvenes Konge som navn på denne modellen?
Ifølge Hyundai har konseptbilen flere offroad-detaljer og ut-på-eventyr-elementer enn produksjonsbilen vil få. Nett over de bakerste siderutene er vel ett av dem, for ikke å snakke om slepekroker og mer enn vanlig søle-mønster på 265/60R18-dekkene.
Rart at konseptbilen ikke fikk større forresten.
Målene er forholdsvis moderate: 448 x 185 x 167 cm og en akselavstand på 268 cm. Tucson-dimensjoner hele veien.
Resten vet vi lite eller ingenting om. Og – som sagt – det er jo ikke vits i å vite mer heller, med mindre du satser på å vinne en av verdens mest perifere Quiz.