-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt merke med "norske slektninger"
Rising med batteribytte
Du visste kanskje ikke at Rising er bror til både Maxus og MG – men det er bare et år siden det nye luksusmerket til SAIC kom i salg. I Kina heter den Feifan – kanskje et bedre navn enn Rising?
Hvis du vil ha litt uinteressant historie så startet Rising som R-linjen til Roewe.
Roewe ble jo SAICs nye merke da de hadde kjøpt Rover i England og oppdaget at merkevaren ikke fulgte med i dealen. MG lå i pakka, men de måtte finne et annet navn for Rover, så det ble Roewe.
Da Roewe skulle bli litt mer elektrisk og litt mer luksus ble det en egen linje, og det ble til slutt til eget merke.
I dag har de fire modeller. To sedaner, ER6 og F7, og to SUV-er, Rising R7 og Rising Marvel 7.
Av en eller annen grunn ser det ut som de har tatt peiling på å selge Rising via MG-kanalene sine når de en gang skal ut på eksportmarkedene med dette merket. Og MG er jo et populært merke i Norge.
Og da kan godt F7 bli en aktuell kandidat. Den nyeste, lang rekkevidde og pris som tilsvarer 30.000 dollar. En bil som åpenbart skal møte for eksempel Tesla Model 3. Skjønt i format er den nærmere S-en.
Fem meter lang, 195 cm bred og 149 cm høy med en akselavstand på tre meter.
Strømlinjet (Cw=0,206 sier de. Audis beste, e-tron GT er på 0,26) og med en viss karakter på sidene, spesielt fra bakdøren og akterut.
Men på tross av heftige Brembo calipere på innsiden av felgene – noe mange vil oppfatte som sportslig – leveres den ikke med hjul større enn 19 eller 20 tommers.
Interiøret domineres av skjermer som nesten er på nivå med MBUX. Riktignok delt opp i tre elementer her, og siden de ikke er større enn 10,25 og 15,05 og 12,3 tommer er det en ekstra 8-tommer for baksetepassasjerene. Hvis du vil ha lyd til bildene også, kan du engasjere til sammen 16 høyttalere.
Rising er bygget for batteribytter. Da det ble lansert sa SAIC at slik skulle også MG og Maxus utstyres – men det har som kjent ikke skjedd ennå.
I F7 er det flere drivlinje-muligheter. En med batteri på 64 kWt som driver en 340-hesters motor på bakakselen. Så har vi en på 77 kWt med den samme motoren. Det største batteriet gir 576 CLTC-kilometer. Det finnes også et 90 kWt batteri som klarer 666 km.
Toppmodellen har to motorer – en i hver ende – på til sammen 544 hk og det store batteriet. Kjører 600 km, og underveis kan den ta deg til 100 på 3,7 sekunder.
Kina-prisene tilsvarer 30.000 til 44.000 dollar.
Rising er nesten usynlig i Kina. I februar måtte SAIC nøye seg med å selge 200 av alle sine modeller til sammen. Det skal bli spennende å se om de lanserer en ny kick-start på bilutstillingen i Shanghai.