-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
IAA Mobility
En ny by – et nytt kinesisk merke
En ny uke, et nytt kinesisk bilmerke har lenge vært en kjent forestilling for BilNorge.no sine brukere. Men nå kan vi introdusere den nye vrien med ny by.
Det vil si, Avatr er ikke flunkende nytt. Jeg har faktisk jeg bare skrevet om det en gang på BilNorge, og det var den gang jeg skulle posisjonere den nye Shenlan. Dermed kan vi vel kalle den nesten helt ny, både for dere og for meg.
Du skal lete lenge nå hvis du bruker våre bokstaver når du søker etter merket ved hjelp av for eksempel Google. Shenlan er nemlig blitt til Deepal (opprinnelig Deep Al) og er en skikkelig mislykket en – og det er relevant til Avatr-historien, for oppskriften er den samme.
Opprinnelig var navnet Changan NIO før det ble Avatr. De som kan sin kinesiske bilhistorie, skjønner da at det var et samarbeid mellom Changan og Nio.
Changan har røtter langt tilbake til 1800-tallet, NIO er en forholdsvis fersk startup. Men begge var ute etter den nye vin: New Energy, og startet et samarbeidsprosjekt.
Etter hvert valgte Nios William Li å trekke sitt selskap ut – han hadde vært styreformann i kooperativet.
Nye partnere
Sakte, men sikkert trakk Changan inn ny kapital, blant annet fra batteriprodusenten CATL som eier 17,1 % av joint venture selskapet, mens Changan eier 40,99 %. Huawei er også er sterk samarbeidspartner, men de har ikke satt penger i det.
Derimot utvikler de spesielt for disse prosjektene masse smart programvare, elektriske motorer og annet elektronikk-stash.
Men det hjelper ikke for de lavere klassene i hvert fall. Deepal som er en rendyrket Changan/CATL/Huawei-bil, har solgt elendig. 5000 i måneden omtrent, men en ny SUV, S7 som kom i sommer, bidro i august med 10.000 biler ekstra og merket kom opp på 32. plassen. Ikke imponerende.
Men siden Changan snakket om sitt AB Brand i mai for to år siden, har det nye merket nesten ikke vært til stede på registreringsstatistikken i det hele tatt.
Store planer
De skulle lansere fem premium-modeller, sa de den gangen, den første skulle være en kraftig SUV med kodenavn E11 og den gangen ble merkenavnet omtalt som Avatar etter at svært mange hadde gjettet på Guangyu.
Produsenten skulle være helt separat fra Changan og ble notert på børsen som Avita Technology. Og det har ikke kommet noen flere modeller enn E11, før E12 dukket opp tidligere i år på myndighetenes notoriske patenttegninger.
Den burde ha muligheter, og den skal i produksjon den 6. september – dagen etter at den ble presentert i München. Men også her har vi en bakvendt historie. I stedet for en ren SUV ble E11 en slags SUV Coupé. Ikke noe for kinesisk smak, men europeerne kan ha sansen.
Derimot ble E12 en skikkelig sedan i Panamera-forstand. Den biltypen er svært populær i Kina, men er vel i ferd med å gå ut på dato i Europa.
Så hva gjør Avatr på sin første eksport-ekspedisjon? Jo, de sender sedanen og lar den sportslige SUV-en bli igjen hjemme.
Få detaljer
På den nydelige standen med solstoler i andre etasje virket det som de også hadde latt folk som kunne svare på spørsmål bli igjen hjemme. Noe nærmere rundt denne satsingen må nok vente til senere.
Dessuten vet jeg ikke om den kan leveres med hengerfeste, men noe fikk jeg i hvert fall med meg: Bakhjulsdrift og 230 kW eller 4x4 og 578 kW. 90 eller 116 kWt og 700 km rekkevidde.
Målene er 502 x 200 x 146 cm på en 302 cm lang akselavstand.
Spesialiteten – hvis vi kan kalle den det – er et enorm panoramatak som imidlertid stanser såpass mye for tidlig at det er nesten korrekt å påstå at den mangler bakrute.
Til gjengjeld har den store skjermer der bakspeilkameraene avgir sine inntrykk, på hver sin side av en mer enn en meter lang skjerm.
Jeg nekter å tro at denne er tegnet på Changans store studio i Torino, og jeg har også visse problemer med å se hvilke hull dette merket skal fylle i det europeiske markedet.