-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dodge Avenger 2.0 CRD SXT
Avenger viser mange positive sider. Den velutstyrte nykommeren fra Chrysler-gruppen vil sikkert vinne venner.
Dodge Avenger er etterfølgeren etter Stratus, og har fått en "muskuløs" design med rette, skarpe linjer både utvendig og innvendig. Førermiljøet følger kjente Chrysler/Jeep-linjer, slik vi har sett gjennom flere modeller de seneste årene. Selv om hardplastpreget er tydelig, er linjeføring og materialvalg tiltalende og friskt. Dashbord og instrumentpanel er enkelt, funksjonelt og meget oversiktlig.
Verre er det at noen av løsningene virker billige, for eksempel er det trangt mellom pedalene fordi en bunt med kabler konkurrerer med clutchfoten om plassen. Et annet eksempel er en tykk, sort kabel som ligger på øvre del av frontruta mellom taktrekket og det innvendige speilet med automatisk nedblending. Fothvileren for venstrefoten er kort og puslete, mens midtkonsollen gir akseptabel sidestøtte for høyrebenet.
Det er rikelige reguleringsmuligheter av både rattet og førersetet. Setet gir noe bedre sittekomfort enn i Epica, blant annet på grunn av bedre sidestøtte, men også her er sitteputen i korteste laget. I baksetet er det både forholdsvis god benplass og god takhøyde, sistnevnte er best i test. Bagasjerommet er testens minste. Legg også til at lasteterskelen er høy, du må løfte bagasjen 8 cm høyere enn i S60 for å få den inn i bagasjerommet.
Kjøreegenskapene på svingete asfaltveier er en positiv overraskelse. Slikt underlag takles stødig og tillitvekkende takket være et fast hjuloppheng og en akseptabel styrerespons. På dårligere underlag merkes det derimot at hjulene har problemer med å følge underlaget, og både slag og lyd forplanter seg til karosseriet. Gearsjaltingen er ikke den mest elegante, det er noe kantete.
Motoren er meget velkjent, nemlig pumpedyse-motoren som Volkswagen har benyttet gjennom mange år i de fleste av sine modeller – og som VW nå er i ferd med å fase ut til fordel for common rail-motorer. Med sine 140 hester er den litt svakere og tregere enn maskineriet hos Epica, mens den i praksis er like rask som den svakere Volvoen.
Et CO2-utslipp på 170 g/km er litt over normalen for en motor med denne ytelsen, til tross for at Avenger er den eneste av testbilene som har sekstrinns gearkasse – og dermed bør ha lavere turtall ved landeveiskjøring på høyeste gear. Samtidig er Avenger den eneste av de tre bilene som viser et testforbruk som ligger godt over fabrikkens oppgitte gjennomsnitt, nærmere bestemt syv prosent høyere.
Det er spesielt på områdene kupéplass og utstyr at Avenger viser positive takter, hvor den hamler opp med begge konkurrentene. Alt i alt fremstår Avenger som en "tyngre" og mer helstøpt bil enn Epica, men det mangler for mye på premiumfølelsen til at den når helt opp til Volvo S60.
FØRERMILJØ 7
Hardplast, men friskt og tiltalende. God funksjon og ergonomi.
PLASS I KUPÉ 9
God plass, spesielt benplassen og takhøyden i baksetet.
BAGASJEPLASS 7
Minst i volum, og beskjeden høyde.
KOMFORT 7
Noe stump og stiv, men akseptabel kjøre- og sittekomfort.
PÅ VEIEN 6
Kjøreegenskapene på god vei er ikke noe å skamme seg over. Sidevindfølsom.
MOTORYTELSE 8
VW-motor på det jevne i dette laget, men små marginer.
FORBRUK 6
Midt på treet ifølge fabrikken, relativt sett høyere testforbruk.
SIKKERHET 8
Ikke testet hos NCAP. 6 kollisjonsputer, som konkurrentene.
PRIS 7
Gunstigst pris av de tre, men ikke stor forskjell.
UTSTYR 8
Har navigasjon og soltak – og kjøling/ oppvarming av koppholder.
SUM 72
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Chevrolet Epica
- Volvo S60- Konklusjon- Tekniske data