-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Dodge Avenger 2.0 CRD SXT
Avenger viser mange positive sider. Den velutstyrte nykommeren fra Chrysler-gruppen vil sikkert vinne venner.


Dodge Avenger
Dodge Avenger er etterfølgeren etter Stratus, og har fått en "muskuløs" design med rette, skarpe linjer både utvendig og innvendig. Førermiljøet følger kjente Chrysler/Jeep-linjer, slik vi har sett gjennom flere modeller de seneste årene. Selv om hardplastpreget er tydelig, er linjeføring og materialvalg tiltalende og friskt. Dashbord og instrumentpanel er enkelt, funksjonelt og meget oversiktlig.
Verre er det at noen av løsningene virker billige, for eksempel er det trangt mellom pedalene fordi en bunt med kabler konkurrerer med clutchfoten om plassen. Et annet eksempel er en tykk, sort kabel som ligger på øvre del av frontruta mellom taktrekket og det innvendige speilet med automatisk nedblending. Fothvileren for venstrefoten er kort og puslete, mens midtkonsollen gir akseptabel sidestøtte for høyrebenet.
Det er rikelige reguleringsmuligheter av både rattet og førersetet. Setet gir noe bedre sittekomfort enn i Epica, blant annet på grunn av bedre sidestøtte, men også her er sitteputen i korteste laget. I baksetet er det både forholdsvis god benplass og god takhøyde, sistnevnte er best i test. Bagasjerommet er testens minste. Legg også til at lasteterskelen er høy, du må løfte bagasjen 8 cm høyere enn i S60 for å få den inn i bagasjerommet.
Kjøreegenskapene på svingete asfaltveier er en positiv overraskelse. Slikt underlag takles stødig og tillitvekkende takket være et fast hjuloppheng og en akseptabel styrerespons. På dårligere underlag merkes det derimot at hjulene har problemer med å følge underlaget, og både slag og lyd forplanter seg til karosseriet. Gearsjaltingen er ikke den mest elegante, det er noe kantete.
Motoren er meget velkjent, nemlig pumpedyse-motoren som Volkswagen har benyttet gjennom mange år i de fleste av sine modeller – og som VW nå er i ferd med å fase ut til fordel for common rail-motorer. Med sine 140 hester er den litt svakere og tregere enn maskineriet hos Epica, mens den i praksis er like rask som den svakere Volvoen.
Et CO2-utslipp på 170 g/km er litt over normalen for en motor med denne ytelsen, til tross for at Avenger er den eneste av testbilene som har sekstrinns gearkasse – og dermed bør ha lavere turtall ved landeveiskjøring på høyeste gear. Samtidig er Avenger den eneste av de tre bilene som viser et testforbruk som ligger godt over fabrikkens oppgitte gjennomsnitt, nærmere bestemt syv prosent høyere.
Det er spesielt på områdene kupéplass og utstyr at Avenger viser positive takter, hvor den hamler opp med begge konkurrentene. Alt i alt fremstår Avenger som en "tyngre" og mer helstøpt bil enn Epica, men det mangler for mye på premiumfølelsen til at den når helt opp til Volvo S60.
FØRERMILJØ 7
Hardplast, men friskt og tiltalende. God funksjon og ergonomi.
PLASS I KUPÉ 9
God plass, spesielt benplassen og takhøyden i baksetet.
BAGASJEPLASS 7
Minst i volum, og beskjeden høyde.
KOMFORT 7
Noe stump og stiv, men akseptabel kjøre- og sittekomfort.
PÅ VEIEN 6
Kjøreegenskapene på god vei er ikke noe å skamme seg over. Sidevindfølsom.
MOTORYTELSE 8
VW-motor på det jevne i dette laget, men små marginer.
FORBRUK 6
Midt på treet ifølge fabrikken, relativt sett høyere testforbruk.
SIKKERHET 8
Ikke testet hos NCAP. 6 kollisjonsputer, som konkurrentene.
PRIS 7
Gunstigst pris av de tre, men ikke stor forskjell.
UTSTYR 8
Har navigasjon og soltak – og kjøling/ oppvarming av koppholder.
SUM 72
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Chevrolet Epica
- Volvo S60- Konklusjon- Tekniske data