-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Jeep Avenger
Liten Jeep på strøm
Ikke fordi Avenger ble kåret til Årets Bil i 2023, men fordi den både er tøff, ganske praktisk og fornuftig priset, har den lille Jeepen potensial til å bli et fargerikt og godt synlig innslag i den norske elbilfloraen.
Jeep, kjent som den ultimate befordringsmiddelprodusenten for dem som absolutt må kjøre bil der det egentlig ikke er mulig, møter seg selv i døra med Avenger: Ikke har den firehjulsdrift og ikke kan den trekke noe etter seg.
Likevel har denne lille, morsomme og høyreiste tassen med 20 cm bakkeklaring trolig et betydelig potensial i Norge fordi den befinner seg i et prisleie så godt som alle nybilkunder kan strekke seg til. Og selv med mange konkurrenter, skriker ingen høyere på oppmerksomhet og stiller med et tøffere utseende enn Jeep Avenger der den verdensvant og signalgul møter europeisk asfaltjungel, og fortrinnsvis den urbane.
Av, for og fra Europa
Ja, egentlig bare den europeiske jungelen. For selv om det oser amerikansk av navnet Jeep, har Avenger ikke noe med USA, eller for den saks skyld andre verdensdeler å gjøre, utviklet i Italia og produsert i Polen som den faktisk er. Den har heller ikke noen fellestrekk med det fjerne familiemedlemmet Dodge Avenger.
Jeep Avenger har mange søsken, bygd på det Jeep kaller den nye e-CMP2-elektriske plattformen som egentlig bare er en elbiltilpasset variant av CMP-plattformen som Stellantis bygger en rekke fossile og elektriske biler på. Det betyr at Avenger også eksisterer med bensinmotor, men som av helt naturlige årsaker ikke blir å finne i Norge. En firehjulsdrevet Avenger stod på seneste høsts bilmesse i Paris, så det kan være håp for dem som mener Jeep uten 4x4 søpler til varemerket.
Selv med mange konkurrenter, skriker ingen høyere på oppmerksomhet og stiller med et tøffere utseende enn Jeep Avenger der den verdensvant og signalgul møter europeisk asfaltjungel, og fortrinnsvis den urbane
Program for vanskelig føre
Å ikke implementere 4x4 drivlinje i bilen med en gang forklarer Jeep med det enkle faktum at 80 prosent av små-SUV-kundene i Europa velger tohjulsdrevne biler og at man derfor har bestrebet seg på å bygge inn best mulig framkommelighet med 2WD. Derfor eget program for snø, sand og søle. Kort overheng sikrer 20 graders angrepsvinkel på terrenget foran og hele 32 grader bak.
Med lengde på 4,08 meter stiller Avenger som minstemann blant SUV-ene i Stellantis-familien, sju centimeter kortere enn halvbroren Opel Mokka. Men fordi Jeep er familiens senest lanserte elbil, befinner oppgradert batteripakke til 54 kWt (brutto) og helt nyutviklet motor på 156 hk seg om bord. Det betyr 404 WLTP-oppgitte rekkeviddekilometer for basisversjonen (Longitude), men det er først og fremst på grunn av 16-tommer små hjul.
Ingen lyskryssracer
Som i de andre små elbilene fra Stellantis styres motoreffekten av kjøreprogramvalget. Det betyr 109 tilgjengelige hester i normalprogrammet, men ærlig talt, det holder. Jeep Avenger inneholder ingen racerbilgener, og et knappetrykk er nok for å løse ut alle 156 gampene. I spareprogrammet står halvparten av dem på stallen og kun 82 er tilgjengelig.
Avenger kjører ikke oppsiktsvekkene, men det hadde jeg heller ikke ventet. Igjen: dette er først og fremst en praktisk og morsom bruksbil.
Morsomst på toppen
For hvert utstyrssteg opp øker hjulstørrelsen som for Summit, den klart mest interessante og morsomste varianten sett med mine øyne, er 18 tommer. 14 kilometer kortere rekkevidde burde være til å leve med. Jeep Avenger stiller tross alt ikke først i køen for de lange utfluktene.
Så selv om Mokka og Peugeot 2008 både er større utvendig og billigere i grunnversjonen enn Avenger, vil oppgradering av batteri og motor dra opp prisen på de to slik at Jeep faktisk kan bli det rimeligste SUV-alternativet fra Stellantis.
Jeep gjorde et betydelig poeng ut av arbeidet som er lagt i å beskytte bilen mot skader, som eksempelvis 22,3 cm bakkeklaring under batteripakken.
Godt å sitte bak
Å ikke implementere 4x4 drivlinje i bilen med en gang forklarer Jeep med det enkle faktum at 80 prosent av små-SUV-kundene i Europa velger tohjulsdrevne biler og at man derfor har bestrebet seg på å bygge inn best mulig framkommelighet med 2WD
Innvendig oppleves plassen større enn bilens lengde skulle tilsi. Det henger naturligvis sammen med pakking i høyden som gjør at baksetepassasjerene sitter forholdsvis høyt over gulvet og derfor ikke trenger all verdens lengdeplass til føttene. Setet er til og med godt å sitte i, og når det legges ned (splittet 40/60) frigjøres et ikke langt unna flatt lastegulv som sluker 1.250 liter bagasje mot 335 liter når baksetet er i bruk.
Takk for plass til ladekabel under justerbart bagasjeromsgulv, for frunk har ikke Jeepen. På de to øverste utstyrsnivåene åpnes bakluka med fotsensor.
Setene foran gir god støtte til tross for begrenset med innstillingsmuligheter. Forholdet ratt/pedaler fungerer bra, og setet kan skyves langt bakover for langbeinte.
Kjip interiørplast
For å kompensere for forholdsvis kjip plast på dashbord og dørpaneler, deles dashbordet av et fargerikt panel. Høyt montert og ganske skarp infotainmentskjerm og gode kameraer med 360 graders visning kompenserer for lav/bred skjerm (10,25 tommer). 34 liter med oppbevaringsplass inne i kupeen – i hovedsak i midtkonsollen – løser praktiske oppbevaringsutfordringer inne i bilen.
For å kompensere for forholdsvis kjip plast på dashbord og dørpaneler, deles dashbordet av et fargerikt panel
Takk og pris for eget panel for å styre de viktigste klimaenleggfunksjonene. Men setevarmen styres fra skjermen, og varme hender på rattet om vinteren hjelper ikke Jeep til med i Avenger.
Stein Pettersen, Jeeps norske informasjonssjef, sier at Norge prioriteres og at det ikke skal stå på antall biler, før han tenker seg om og legger til at han håper på et Jeep-løft med elektriske Avenger. Hovedtyngden av kundebiler skal være på plass rett etter sommerferien.
Jeep Avenger
Pris Longitude* | Kr. 328.900 |
Pris Altitude* | Kr. 358 900 |
Pris Summit* | Kr. 378 900 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 156 hk/260 Nm |
Batteri (brutto) | 54,0 kWt |
Lading DC/AC | 100/11 kW |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 9,0 sekuner |
Toppfart | 150 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (WLTP/test) | 12,5/ kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 404 - 390 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 408/178/153 cm |
Akselavstand | 256 cm |
Vadedybde | 23 cm |
Bilvekt | 1 536 kg |
Nyttelast | 489 kg |
Bakkeklaring | 20,1 cm |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 335 - 1 250 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV. *Ex frakt/levering. |