-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Erobreren Avensis
Nye Toyota Avensis skal allerede det første salgsåret bli bestselger i sin klasse. Lanseringen skjer i månedsskiftet februar neste år.
Utsatt
Toyota-organisasjonen trenger nyheter. De er blitt sulteforet det siste året. Men nå kommer nyhetene på rekke og rad.
Først ut blir den nye versjonen av Avensis som lanseres i Norge både som sedan og stasjonsvogn. Men introduksjonen er blitt utsatt.
Det blir derfor ikke før i februar 2009 år de første bilene kommer til Norge. Planen var at den skulle komme i salg ved årsskiftet – men adm. direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge, er ikke bekymret for utsettelsen.
- Vi starter salget etter at forhandlerne har fått sett bilen i oktober, sier han. Vi mener Avensis har alt i seg for å bli segmentvinner. Det mener vi skal skje allerede i 2009.
Og om noen er i tvil. Den nye modellen av Avensis er en typisk Avensis – og ikke til å ta feil av. Den eksperimenter ikke med design og format og vil kanskje ikke bli modellen som vil kapre så veldig mange nye kunder. Men det er en innertier for Toyota-folket som selger mer kvalitet og kundetilfredshet enn spennende og annerledes design.
For europeiske hender
Under utviklingen av Avensis har Toyota-ingeniørene oppdaget en ting. Det er forskjell på fingrene til menneskene i Japan og Europa.
Det har resultert i at knapper og brytere i den nye Avensis er blitt større og bedre tilpasset store europeere.
Ja, hele dashbordet og innredningen i bilen er gjennomført europeisk. Så vil da også bilen bli produsert i England – mens drivverk kommer fra Polen og Wales.
Da Toyota skulle starte med utviklingen av Avensis satte de ned design- og utviklingsgrupper i Japan og Europa. Og det ble Europa som vant slaget om bilen – og som ble ansvarlig for utvikling, design og ikke minst kjørekomfort og kjøreegenskaper. Det har bl.a. ført til en lavere sittestilling.
18 nye modeller ut 2009
Etter en periode på få store nye modeller – vil nå Toyota pøse ut nyheter.
Innen utgangen av 2009 skal det komme 18 mer eller mindre nye modeller enten som Lexus eller som Toyota.
Etter lanseringen av Avensis i februar kommer Urban Cruiser og minibilen IQ i mars/april.
Og ikke lenge etter er det klart for neste generasjon Prius som vil få sin verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit i januar.
- Prius skal bli en volummodell i Norge, sier Årøy. Bilen skal i følge Toyota sette ny standard for lavt utslipp av CO2 da utslippet nærmer seg 80 gram.
Det settes meget store forventninger til Urban Cruiser som er en bil bygget på Yaris-plattformen. Bilen vil både komme med to- og firehjulstrekk – og den vil konkurrere med biler som Suzuki SX4.