-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Avensis 1.8 Sol
Designmessig bryter Avensis helt med forgjengeren, og det er tydelig at de skjenet til de europeiske konkurrentene under designprosessen. Den høye midjen og baklyktene har likhetstrekk med Audi A4, mens den robuste fronten drar tankene til Opel Vectra. Men det er selvsagt også en liten dasj Corolla i det hele.
Vår testbil er en 1.8 Sol. Sol er nest høyeste utstyrsnivå og inkluderer blant annet automatisk klimaanlegg, speil med automatisk blending, elektriske vindusheiser på alle fire dører og skinntrukket ratt og gearspakkule. Det bidrar til å gi vår testbil et luksuriøst preg. Rimeligste Avensis stasjonsvogn er mer konkurransedyktig på pris, men da har du et noe enklere utstyrsnivå uten de foran nevnte detaljer og med 1,6-literen med 110 hk under panseret.
Finishen er førsteklasses og interiørdesignen og materialkvaliteten ligger på et høyere nivå enn i forgjengeren. Avensis føles robust og matcher nå Passat,Mondeo og Vectra når det gjelder kvalitetsfølelse, og akkurat den biten har mange savnet. Også i forhold til de tre konkurrentene i vår test gir Avensis et mer påkostet inntrykk. Se bare på den delikate instrumenteringen og den forseggjorte dashborddesignen. Dette er et hakk høyere nivå enn vi hadde ventet fra Toyota, og gjør at både Mondeo og C5 blir enkle i forhold.
De som hadde fryktet at den høye vinduslinjen skulle bidra til at en føler seg innestengt, kan glede seg. Her sitter du høyt, høyere enn i noen av de tre konkurrentene, og har god sikt. Sittekomforten er meget god. Sitteputen gir god støtte både sideveis og under lårene,og selv når du løfter setet beholder du den gode lårstøtten. Også ryggen har god støtte sideveis, men korsryggstøtten kunne vært litt mer markert. Trinnløs justering av setevarmen er standard. Rattet har høyde- og lengdejustering, men det kunne med fordel vært mulig å trekke det litt lengre bakover – alle i testlaget hadde rattet i bakerste posisjon. Kjørestillingen er god, og du har god støtte til venstrefoten samtidig som det er god plass i pedalhuset.
Førerplassen er oversiktlig og gjennomtenkt med alle betjeningsfunksjoner lett tilgjengelig og godt merket. Radio og klimaanlegg er godt samlet på midten av dashbordet. Klimaanlegget har separat temperaturregulering for høyre og venstre side. Dobbel kjørecomputer er standard og du kan selv velge hvilke opplysninger du til en hver tid vil ha fremme. Både radioen og kjørecomputeren kan du styre med knapper på rattet.
Avensis er litt smalere enn konkurrentene utvendig. Det gjenspeiler seg også i litt mindre innvendig bredde. Benplassen er det derimot ikke noe i veien med – ettersom du sitter høyere enn i Mondeo og Mazda6 kan du også greie deg med mindre plass i lengden. Takhøyden er ikke like gedigen som i konkurrentene, men 99,5 cm er tilstrekkelig for de fleste. I baksetet sitter du forholdsvis høyt og har en relativt kort sittepute som også gir liten støtte under lårene. Ikke det beste baksetet for voksne, men for barn er det godt egnet. Bakseteinnredningen er praktisk og tilpasset røff bruk.
Bagasjerommet er rommelig og enkelt å utvide.Ved å vippe frem sitteputen får du et 176 cm langt og flatt bagasjeromgulv. Baksetet er delt 60/40. Gardin og bagasjenett er lagt inn i bjelken som festes bak toppen av seteryggen. Under bagasjeromgulvet er det flere mindre rom til for eksempel arbeidshansker, startkabler og slepetau,ting du sannsynligvis ikke får bruk for, men som kan være greit å ha med.
Toyota har lagt stor vekt på sikkerhet og Avensis har hele syv kollisjonsputer, en stor gardin som beskytter i hodehøyde for både for- og baksetepassasjerer, sidekollisjonsputer foran, frontkollisjonsputer og en egen kollisjonspute under rattet som skal beskytte sjåførens ben. Sammen med en kraftig karosseristruktur har dette gitt Avensis det beste resultatet i NCAPs kollisjonstester så langt. Kjøreegenskapene er førsteklasses, bare den elektriske styreservoen krevde litt tilvenning. Styringen er litt ufølsom rundt nullstilling og kan også føles som litt treg når du ligger i sving og gir små korrigeringer. Er du ikke spesielt følsom i lanken vil du knapt merke det, men når du kommer fra biler som Mondeo og Mazda6 er lista lagt høyt, og i den sammenligningen er det rom for forbedringer.
Avensis er utrolig godt balansert. Den understyrer litt tidligere enn Mondeo, men selv i krevende unnamanøvre og påfølgende S-svinger er den konsekvent og enkel å håndtere. Men for å få full pott når det gjelder kjøreegenskaper burde elektronisk stabilitetskontroll vært standard, alt det andre er på plass.
Fjæringskomforten er god, men også Avensis er blitt litt sportslig og fast. Når du kommer rett fra Mondeo reagerer du på at Avensis har litt mer vibrasjoner fra veien. Støynivået er behagelig, men på grov asfalt er det litt hjulstøy. Totalt sett oppleves Avensis som veldig behagelig. Den takler de små ujevnhetene godt, har god lyddemping mot hjulopphengene og tar også de skarpe ujevnhetene behagelig, og de store ujevnhetene svelger den meget godt.
Motorstøy er ikke noe tema. 1.8-literen jobber lett og uanstrengt. Den er frisk i frasparket enten vi snakker om akselerasjon fra stillestående eller akselerasjon i gearene. Spesielt i femtegearet har den mer å rutte med både når det gjelder trekkraft og akselerasjon. Bensinforbruket er det ikke noe å utsette på.
Toyota har her en bil som virkelig slår godt i fra seg.Den byr på førsteklasses egenskaper når det gjelder passiv sikkerhet. Kjøreegenskapene er også førsteklasses, men den matcher ikke Mondeo når det gjelder kjøredynamikk. Prisforskjellen til konkurrentene kan virke stor, men når vi ser på utstyrsnivå og motor er faktisk Avensis 1.8 Sol ikke så hakkende galt priset.
FØRERPLASS = 9
Avensis har et meget tiltalende førermiljø og god plass. Kjørestillingen er god, men det kunne godt vært mulig å trekke rattet litt nærmere.
PLASS = 9
Plass er ikke noe problem i nye Avensis. Selv om den ikke er rommeligst er det god plass til både bagasje og passasjerer.
KOMFORT = 10
Fjæringskomforten er god, Avensis takler både store og små ujevnheter effektivt. Lydnivået øker på grov asfalt, men uten at det blir slitsomt.
KJØREEGENSKAPER = 9
Avensis har litt sportslig karakter og godt balanserte kjøreegenskaper og føles trygg. Bare styringen drar ned inntrykket litt og kan bli bedre.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Avensis-motoren er sterk og arbeidsvillig og har dessuten et meget gunstig bensinforbruk. Klart beste motor i denne testen.
SIKKERHET = 9
Avensis har høyeste score i NCAPs kollisjonstester og har et nøyt nivå når det gjelder sikkerhetsutstyr – men elektronisk stabilitetskontroll mangler.
PRIS OG UTSTYR = 8
Utstyrsnivået er høyt, og med den effektsterke motoren blir også prisen litt drøy i forhold til konkurrentene. Men forholdet pris – utstyr stemmer veldig godt.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Citroen C5
- Ford Mondeo
- Mazda6
- Konklusjon
- Priser og tekniske data