Toyota Avensis

Publisert Sist oppdatert

Avensis
Avensis

Innledning

Toyota Avensis er fjorårets absolutte bestselger på det norske markedet. Med en solid salgsorganisasjon i ryggen og god forankring i firmabilmarkedet, er det ingen bombe at Avensis hevder seg helt i toppen også i år. Denne gang må den imidlertid regne med sterk konkurranse av den nye Passat.

Vår testbil denne gang er en Executiveversjon med automatgear, noe som betyr forholdsvis høy pris, i praksis sparer du 50.000 kroner ved å velge utstyrsnivå Sol og manuelt gear. Automatgearet alene betyr drøyt 17.000 kroner, mens Executive-pakken blant annet inneholder xenon-frontlykter, cruise control og skinnseter med elektrisk justerbare forseter.

Den innvendige bredden gjenspeiler at Avensis er den smaleste av testbilene, utvendig er den 6 cm smalere enn Passat, men til tross for dette er førermiljøet rommelig og gir gedigen storbilfølelse, med delikat instrumentering og forseggjort design på dashbordet. Både dashbordet og midtkonsollen har imidlertid overraskende mye hardplastpreg. Sittekomforten er fullt ut akseptabel, men vi har et par ankepunkter: Sidestøtten i ryggen kunne vært bedre i skinnsetene, og venstrefoten må ta til takke med en puslete fothviler. Benplassen er rikelig, spesielt i forsetene. Baksetepassasjerene har god benplass, mens takhøyden ikke er mer enn akkurat passe.

Baksetet er delt 60/40, og bagasjerommet kan utvides på to måter når bakseteryggen legges ned. Enten legges ryggen frem over sitteputen, da blir ikke gulvet helt flatt, eller sitteputen vippes frem før ryggen legges ned. Da blir gulvet i bagasjerommet flatt, men lastelengden blir 10 cm kortere . Det må også nevnes at bagasjerommet, som i utgangspunktet har rommelig volum, er vanskelig å utnytte effektivt på grunn av at hjulhusene stjeler mye plass.

Avensis er godt balansert, og kjøreegenskapene er førsteklasses – til et visst punkt. Vår testbil er satt opp med tanke på slette asfaltveier, med 45-profil på dekkene, og dette går i merkbar grad ut over komforten. På ujevnt underlag opplever vi derfor mye slag og støy fra hjulopphengene, samtidig som bilen viser tendenser til krenging ved frisk svingkjøring.

Motoren er kvikk, men ikke spesielt nøysom. Av de fire automatsjaltede testbilene er det bare Saab 9-3 som holder følge under akselerasjon. Men, mens de fleste europeiske konkurrenter bruker femtrinns (og etterhvert seks- og sjutrinns) automatkasse, holder Toyota i god japansk tradisjon fast på firetrinns kasse. Vi har lite å utsette på sjaltemønsteret i automatmodus, selv om det nok ville vært mer silkemyke overganger hvis gearkassen hadde hatt flere trinn. I sekvensiell, manuell modus er vi mindre fornøyd med sjaltingen, for den er hard og krever bruk av krefter.

FØRERMILJØ = 9
Gedigent storbilmiljø, med god oversikt og romfølelse. Ikke optimal sittestilling.

PLASS = 8
Rommelig benplass foran og bak, ikke den beste takhøyden. Godt bagasjevolum, men hjulhusene stjeler plass.

KOMFORT = 9
Fin fjærings- og kjørekomfort på landeveien, noe høyt støynivå.

KJØREEGENSKAPER = 8
Best på slett asfalt, kompetent hjuloppheng, god styrefølelse. Tendens til krenging når svingene kommer tett.

YTELSER OG FORBRUK = 7
Kvikk motor på høyde med Saab 9-3 her, forholdsvis høyt forbruk.

SIKKERHET = 9
Fem stjerner i NCAP-testen. Syv kollisjonsputer.

PRIS OG UTSTYR = 8
Høy pris, men også høyt utstyrsnivå.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

Les videre:
- Ford Mondeo- Mazda 6
- Peugeot 407
- Saab 9-3
- Volkswagen Passat- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS