Trygt valg i utrygge tider

Toyota Avensis er en av Norges mest populære biler – og fremstår som et trygt bruktbilkjøp.

Publisert Sist oppdatert

I 1998 dukket for første gang Avensis-navnet opp på en Toyota. Den erstattet da Carina som også var en populær bil i Norge.

Andre generasjon Avensis, som vi konsentrerer oss om her, kom i 2003 – og fikk en facelift tre år senere. Nylig lanserte jo Toyota sin tredje generasjon Avensis, og dermed er det en god anledning til å titte på forgjengeren som bruktbil.

For ordens skyld: Denne årsmodellen av Avensis er ikke rammet av gasspedal-problemet som er avdekket på flere av Toyotas modeller. På Avensis er det kun biler som er produsert i perioden nov 2008 – des 2009 som skal kalles inn for kontroll.

Tre karosserier
Avensis finnes som sedan, kombikupe og stasjonsvogn. Ikke minst den siste har vært svært populær, og derfor er det en klar overvekt av denne karosserivarianten på bruktmarkedet.

På motorsiden er det 1.8-liters bensinmotoren med 129 hester som er den vanligste, om du ser på bilene frem til de siste par årene. Da ser du at stadig flere av bilene finnes med en toliters dieselmotor på 116 hester.

I tillegg til disse to basismotorene, finner du 1,6-liters bensinmotor på 110 hester, en toliters bensinmotor på 150 hester samt en 2,2-liters diesel med 147 eller 177 hester.

Kjøreopplevelsen preges selvsagt en del av motoralternativet. Men Avensis fremstår som trygg og stabil – uten å skulle beskyldes for å være direkte sportslig – selv ikke med de største motorene. Stabilitetskontroll har vært standard siden 2003.

Driftssikker
Tallene fra Svensk Bilprovning viser at Toyota Avensis er klart bedre enn gjennomsnittsbilen. Det eneste som går igjen er hovedlyskasteren – dette er imidlertid ganske typisk for japanske biler – hovedlyskasteren blir fort slitt.

Toyota har et svært godt rykte når det kommer til kvalitet.

Selv om det er få store feil på Avensis, slipper man ikke unna en del småfeil. De fleste av dem er imidlertid blitt fikset på garanti, eller håndtert på en smidig måte hos forhandlerne, slik at det ikke har gått ut over ryktet til bilen.

Feil som er blitt registrert, er problemer med startmotor og dynamo, ABS-ventil, fukt i frontlyset og problemer med kjørekomputer og radio.

Det er også kjent at trådene i varmesetene kan bli ødelagt ved at noen har satt kneet i setet slik at trådene har røket. Sjekk derfor at varmesetene fungerer – selv om det er sommer.

Avensis har 12 års rustgaranti, men rustbeskyttelsen er litt varierende på bilen. Sjekk derfor kanaler og nederste del av dørene.

Populær
Toyota Avensis er trolig et av de tryggeste bruktbilkjøpene du kan gjøre. Men populariteten gjør også at prisene holdes relativt høyt oppe sammenlignet med enkelte av konkurrentene. Det er naturlig nok vanskeligere å prute på en bil som flere vil ha.

Sjekk historien på bilen for å se om det er ting du bør være oppmerksom på.

Sjekk:

Varmeseter

Rust i kanaler og nederst på dører

Småbulker pga. manglede lister.

Reparasjonskostnader:*

Eksosanlegg bakre del: kr 4079

Katalysator / eksosmanifold: kr 14446

Bremseskiver og klosser bak: kr 3233

Clutch: kr 11502

Støtdemper foran: kr 5470

*Innhentet fra merkeverksted i Oslo-området, prisene kan variere mellom verkstedene.

Dette skrev bladet Bil om bilen:

Finishen er førsteklasses og interiørdesignen og material-kvaliteten ligger på et høyere nivå enn i forgjengeren. Avensis føles robust og matcher nå Passat, Mondeo og Vectra når det gjelder kvalitetsfølelse. (Bil 6-2003)

På ujevnt underlag opplever vi mye slag og støy fra hjulopphengene, samtidig som bilen viser tendenser til krenging ved frisk svingkjøring. (Bil 7-2005)

Powered by Labrador CMS