-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Offensiv Toyota med fornyet Avensis
Toyota har forbedret familiebilen Avensis på de fleste punkter. Den kjører langt bedre, er mer stillegående og har fått dieselmotorer fra BMW. Spørsmålet er bare om det likevel er nok så lenge biltypen er blant taperne?
Mens VW har utviklet en tvers gjennom ny Passat og Ford tre år forsinket fikk «ny» Mondeo på veien i Europa, nøyer Toyota seg med en stor facelift av Avensis. Basiskarosseriet er det samme, men ny front og hekk gjør at bilen ser mer moderne ut.
Den største endringen er likevel gjort innvendig. Det nitriste instrumentbordet i forgjengeren er skiftet med ett som både er lekkert, moderne og langt mer funksjonelt.
Infotainment-skjermen fungerer bedre, oppkoblingen av mobiltelefonen går mye raskere og materialene som brukes i innredningen har høyere kvalitet. I tillegg er setene nye og bedre å sitte i.
To karosserier
Fortsatt bygges Avensis som sedan og stasjonsvogn, men sedanmodellen er knapt aktuell i Norge hvor de aller fleste ut fra funksjonalitet velger stasjonsvogn i denne klassen.
Spørsmålet er likevel om dette er nok for å være på høyden i en bilklasse som kunder hver dag vender ryggen til, til fordel for SUV og kompaktbiler som nærmer seg mellomklassen både i størrelse, raffinement og sikkerhet.
Motor og drivverk
De tre bensinmotorene på 132 hk (1,6 l), 147 hk (1,8 l) og 152 hk (2,0 l) er i prinsippet de samme som i forgjengeren. Den største av dem droppes i Norge, og den minste fungerer mest som prisleder.
Mens Toyota tror at to av tre Avensis i Europa vil bli solgt med dieselmotor, gjelder det motsatte i Norge: To av tre kommer sannsynligvis til å velge bensinvarianten.
For å gjøre bilen mer attraktiv inkluderes trinnløs transmisjon (CVT) i prisen i kombinasjon med 1,8 l bensin.
CVT-girkassen styres nå mye bedre og drar ikke opp turtallet i samme grad som tidligere. Hvis du ikke vet hva som befinner seg under panseret, tror du CVT er skiftet ut med tradisjonell automat.
BMW-motorer
Toyotas gamle, og ikke altfor moderne dieselmotorer, er skiftet ut med nye. Nå er alternativene en 1,6-liter med 111 hk (Mini-motoren) og en 2,0 liter med 143 hk – begge et resultat av samarbeidsavtalen med BMW.
Motorene fungerer helt fint, men kan dessverre ikke leveres i kombinasjon med automatgir.
På spørsmål om hvorfor ikke Toyota valgte å hybridisere Avensis (bilen bygges i prinsippet over samme tekniske lest som den litt mindre Auris som Toyota profilerer tungt i hybridversjon) er svaret at en hybrid Avensis ville stått i veien for ny hybrid Prius når den snart lanseres.
Hvordan er den å kjøre?
Fornyede Avensis kjører bedre enn forgjengeren på grunn av økt styrepresisjon. Endret fjæringskarakter gjør bilen i tillegg mer komfortabel, men først og fremst bidrar langt bedre støydemping til det løftede komfortnivået.
I det hele er Avensis blitt langt triveligere å farte rundt i. I tillegg har bilen endelig fått enkelte av de førerstøttesystemene, eksempelvis automatbrems, vi så lenge har etterlyst. Men fortsatt er det langt igjen før Avensis befinner seg på Volvo V60s autonome nivå.
Hva skiller den fra andre modeller i prisklassen?
Siden Toyota vet at konkurransen fra Ford- og VW-nyhetene blir tøff, hevder de selv å ha valgt offensiv prising.
Stasjonsvognen med 111 hk dieselmotor koster eksempelvis fra 329.200 kroner. Til sammenligning koster Ford Mondeo med 115 hk dieselmotor fra 296.000 kroner og fra 333.000 kroner med 150 hk dieselmotor.
Både Ford og VW tilbyr diesel og automat i kombinasjon med 4x4. Der er ikke Toyota.
VW lanserer snart Passat som ladbar hybrid, Toyota droppet Avensis som hybrid.
Lett blir det ikke for Toyota å årlig selge 2000 biler, ned fra de 3700 de solgte i 2011 og 2012.
Mellomklassen har ifølge OFV www.ofvas.no skrumpet fra 22,8 prosent av samlet personbilsalg i 2011 til 13,7 prosent så langt i år.
Hvem passer den for?
Alle med stort plassbehov, som ikke er blitt grepet av SUV-bølgen, eller som liker å kjøre noe som er litt større enn kompaktbilene.
Konkurrenter:
Alle mellomklassebiler med VW Passat, Ford Mondeo, Mazda 6, Skoda Octavia, Skoda Superb, Opel Insignia, Peugeot 508, Volvo V60 og Hyundai i40 som de viktigste.
Dette liker vi:
Bedre å kjøre, mer komfortabel, stillegående.
Dette liker vi ikke:
Ikke diesel automat. Ikke 4x4.
Motor: | R4 bensinmotor, 1798 ccm. |
Effekt: | 147 hk. |
Dreiemoment: | 180 Nm v/4000 o/min. |
Mål LxBxH: | 482x181x148 cm |
Akselavstand: | 270 cm |
Egenvekt: | 1430 kg |
Bakkeklaring: | 14,0 cm |
Tilhengervekt: | 1600 kg |
Bagasjerom: | 543 - 1609 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 10,7 sek |
Toppfart: | 200 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,64 l/mil |
CO2: | 148 g/km |
Pris billigste: | Kr. 289.000 |
Pris som prøvekjørt: | Kr. 358.500 |