-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota-diesel med automat
Egentlig en liten revolusjon, i hvert fall i Toyota-sammenheng
Gjennom mange år har kunder spurt etter kombinasjonen diesel og automat på Toyotas ulike modeller, men hittil har svaret vært nei. Nå er kundene endelig bønnhørt.
Det er 2,2-liters dieselmotor med 150 hester som nå kan kombineres med automatgear. Dette er en vanlig sekstrinns automatkasse med sekvensiell sjaltemulighet, det handler ikke om den trinnløse Multidrive S-kassen som benyttes i kombinasjon med bensinmotor.
Høyere tilhengervekt
Motorens krefter og moment overføres til veien på en harmonisk måte. Det vil si at den tilnærmet sømløse gearsjaltingen ikke oppfattes som masete, selv med tung bil i motbakkene.
Med den nye Avensis har utviklingen gått fremover for Toyota også på et annet område: Lav tilhengervekt var et ankepunkt tidligere, ikke minst blant caravanfolket. Nå kan Avensis trekke 1600 kg, som fortsatt er et stykke bak de aller beste, men langt bedre enn på forrige Avensis-modell.
Den nye Avensis har et hjuloppheng som er til forveksling likt forgjengeren fra 2003, men komponentene er nye. Oppsettet gir noe mer tillit ved aktiv kurvekjøring, og samtidig er fjæringen behagelig og komfortabel på rufsete asfalt. Styrefølelsen er også blitt bedre enn før – men er ikke helt på høyde med for eksempel Mondeo.
Snau bredde
Interiøret og førermiljøet er Toyota-konservativt, med meget god finish, men høyst tradisjonelt. I førersetet sitter vi ikke helt optimalt, blant annet fordi lengdereguleringen av rattet er noe beskjeden, rett og slett for snau for de av oss med lange ben.
I baksetet er det akseptabel plass til personer som måler 180 cm på strømpelesten. Når det gjelder bagasjevolum ligger Avensis noen få liter under de viktigste rivalene, og det er spesielt bredden mellom hjulhusene, nemlig 99 cm, som er noe mindre.
I utgangspunktet starter prisene på Avensis med 126-hesters dieselmotor på 299.900 (sedan), men med full pakke – stasjonsvogn med Premium utstyrsnivå, 150-hesters dieselmotor og automatgear – blir prisen tilsvarende høy.
Vår prøvekjørte utgave koster faktisk i overkant av en halv million. Da er alufelger, cruise control, regnsensor, bi-xenonlys, panorama-glasstak, skinnseter, navigasjon og ryggekamera inkludert.
Konkurrenter: Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Mazda6, Opel Insignia, Citroën C5.
+
Lettkjørt og forholdsvis rommelig.
–
Noe akselerasjonsstøy. Snau lengderegulering på rattet.
Motor: | 4-syl. dieselmotor, 2231 ccm. |
Effekt: | 110 kW (150 hk) v/ 3600 o/min. |
Mål: | 476x181x148 cm. (LxBxH) |
Akselavstand: | 270 cm. |
Egenvekt m/fører: | 1635 kg. |
Aks. 0-100 km/t: | 9,2 sek. |
Toppfart: | 210 km/t. |
Forbruk blandet kjøring: | 0,66 l/mil. |
CO2-utslipp: | 174 g/km. |
Pris basisutgave: | kr 459.300 |