-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Avensis 2.0 TD
Etter noen timer bak rattet i denne bilen, forstår vi hvorfor mange velger turbodiesel.
Først publisert i BIL 4 - 1999.
Når det gjelder biler med dieselmotor, står de tyske og franske bilprodusentene sterkest i folks bevissthet. De japanske har blitt stående litt i skyggen. Med sin 2.0 TD viser imidlertid Toyota at de ikke står noe tilbake for sine europeiske konkurrenter på dette området. Registreringsstatistikken for personbiler med dieselmotor for 1998 viser da også at Avensis 2.0 TD endte så høyt som på 8. plass.
Toyotas motor er en positiv opplevelse. På lavt turtall, det vil si under 1.500 o/min, gjør den lite vesen av seg, men får den turtall over 2.000 svarer den raskt med et skikkelig skyv. Lar du turtelleren holde seg på pluss/minus 3000, er det sportslige takter over dette maskineriet. Støynivået er ikke sjenerende. Man må høyt i turtall før motorlyden blir ubehagelig.
Dieselmotoren betyr en vektøkning på 30 kg sammenlignet med bensinutgaven med samme volum. Det er derfor ikke gjort noen endringer i oppsettet av fjæring og demping (Avensis 1.8 ble testet i Bil 3/98).
Avensis 2.0 TD leveres bare i utstyrsnivå Terra, ikke Sol. Det betyr bare at du må avstå fra kromgrill, tåkelys foran, treimitasjon i midtkonsollen samt utvendige speil og dørhåndtak lakkert i bilens farge. Ellers er utstyrslisten rikholdig med blant annet fire kollisjonsputer, automatiske beltestrammere og 3-punktsbelte på alle fem plasser. Pristillegget for stasjonsvogn er 8.000 kroner.
TOYOTA AVENSIS 2.0 TD:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1975 ccm. 66 kW (90 hk) v/4.000 o/min. 203 Nm v/2.200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 195/60HR15.
Mål: Lengde: 449,0 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 263,0 cm. Sporvidde f/b: 148,0/145,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.365 kg. Tillatt totalvekt: 1.830 kg.
Volum: Bagasjerom: 460 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 12,0 sek.
Toppfart: 180 km/t
Forbruk by: 0,85 l/mil
Forbruk landevei: 0,54 l/mil
Forbruk snitt: 0,65 l/mil
Pris: kr 253.700,-
Forbruk i følge 93/116/EU