Toyota Avensis Verso

Toyotas nykommer Avensis Verso varter ikke opp med genialt interiør, men er desto bedre å kjøre.

Publisert Sist oppdatert

Avensis Verso
Avensis Verso

Først publisert i BIL 9 - 2001.

Bare navnet har noe med mellomklassebilen Avensis å gjøre. Avensis Verso bygges på egen plattform. Toyota skal ha en full Verso-linje av høye biler med fleksibelt interiør, og den ble introdusert med Yaris Verso. Til neste år kommer en Corolla Verso, og Avensis Verso drøyer også til neste år før den er på plass i Norge.

Importøren har ikke helt bestemt seg hvor den hører hjemme. Den litt større flerbruksbilen Toyota Previa koster bortimot en halv million og blir for dyr for de fleste. Avensis Verso må kjempe mot biler som Peugeot 806, Mazda MPV og trekløveret VW Sharan, Ford Galaxy og Seat Alhambra. Altså må prisen settes rundt 375.000 kroner. Da Avensis Verso kommer, går den litt mindre Toyota Picnic ut.

Stor stasjonsvogn er betegnelsen Toyota bruker om Avensis Verso. Jo visst er den en tanke lavere enn de fleste flerbruksbiler, men å kalle den stasjonsvogn bunner nok mer i savnet av en Camry stasjonsvogn.

Den første prøvekjøringen på svenske landeveier viste at Avensis Verso beveger seg personbilaktig. Understellet er passe fast avstemt. Bilen krenger minimalt, og du har ikke følelsen av å sitte og vagge på toppen av en høy bil. Den kan hives rundt svingene i forbausende stor fart, og den understyrer ikke lagsomt. Styringen er stabil og presis. Bare på skarpe ujevnheter i sakte fart slår fjæringen litt hardt.

Kort sagt: Jeg satt ikke passivt bak rattet og kikket på det vakre svenske sommerlandskapet. Det gir noe å kjøre Avensis Verso – det er bortimot artig. Enkel betjening, fin kjørestilling, gode forseter og trivelig interiør bidrar til dette.

Bensin og diesel
Motorvalget er enkelt: 2-liters bensinmotor med 150 hk eller 2-liters turbodiesel med 116 hk. Den siste blir rundt 5.000 kroner dyrere. Med to desiliters lavere forbruk tjenes tillegget raskt inn igjen. Bensinmotoren med variable ventiltider imponerer mest. Den går stille og kultivert, og er sterk og ask, særlig når den får litt turtall. Avensis Verso har forholdsvis moderat vekt rundt 1500 kilo.

Det manuelle gearskiftet med gulvspak glir greit nok, men automatversjonen imponerer mer. Skiftene skjer silkemykt. Den manuelle bruker 11,4 sekunder til 100 km/t, automaten 12,1 sekunder. Vanlige bilister kjører nok raskest med automat. Forbruket med automat ligger bare 0,3 desiliter høyere.

Dieselutgaven leveres bare med manuell gearkasse. Common railmotoren er sterk og rask, men til tross for langbent utveksling blir det litt mer motorstøy.

Ikke så praktisk
Kjøreegenskapene og motorteknikken er altså på plass, men i en flerbruksbil teller det praktiske svært mye. Avensis Verso kan leveres som femseter med to seterader, eller seks- og syvseter med tre rader.

Den kan skryte av innvendig lengde på 320 cm. Benplassen på de tre separate setene på midtre rad er god også når setene skyves frem. Den snaue takhøyden gjør at tredje seterad egner seg best for to barn. De bakerste setene er ikke "magiske" møbler som forsvinner ned i gulvet slik som på Opel Zafira. De store stolene må løftes ut og settes i garasjen.

Innlastingen til bagasjerommet er uforståelig høy (75 cm), med en høy kant ned til gulvet. Fallende takparti gjør at bakluken er 88 cm høy, bare 16 cm mer enn i Yaris. Men det er faktisk plass til tre trillekofferter også når bakre seterad er i bruk, og under gulvet er det et rom på 70 liter.

Avensis Verso har blant annet seks kollisjonsputer og bremseassistent for effektiv panikkbremsing, og alle sitteplasser har trepunktsbelter og hodestøtter. Grunnutstyret er omfattende nok: Manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, elektrisk drevne ruter og speil, radio/CDspiller med seks høyttalere, turteller, kjørecomputer og mye mer.

DETTE ER TOYOTA AVENSIS VERSO:

Lengde: 465 cm. Bredde: 176 cm. Høyde: 168 cm. Akselavstand: 283 cm. Sporvidde f/b: 151/150 cm. Bagasjeromvolum: 282-2422 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS