-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Avensis
Nå har også Toyota fått sin A-Klasse, i hvert fall alfabetisk sett. Arvtageren etter Carina E har fått navnet Avensis.
Først publisert i BIL 12 - 1997.
Det er ikke vanskelig å se en tydelig Toyota-tilhørighet. Fronten på Avensis har likhetstrekk med både Corolla og Picnic. Utvendig lengde er 4 cm kortere enn Carina E, men akselavstanden er 5 cm lengre. Innvendig er det særlig baksetepassasjerene som får nyte godt av den nye konstruksjonen. Her er benplassen i følge våre egne målinger 6 cm bedre enn i forgjengeren. Det var absolutt ikke trangt i baksetet på Carina E heller, men Toyota har tydeligvis satset på å få like mye oppmerksomhet for bakseteplassen som konkurrenten Volkswagen Passat.
Innvendig gir Avensis et lysere og friskere inntrykk enn hva som har vært vanlig fra Toyota. Instrumentene er oversiktlige, logisk plassert og lettleste, og brytere og paneler på midtkonsollen er senket ned, slik at overflaten blir jevn. Form, materialer og farger er formet etter europeisk smak, med blant andre europeiske importører som diskusjonspartnere. Mye av formgivningsarbeidet er gjort ved Toyotas designsenter i Brussel. Produksjonen av alle modellvariantene – sedan, kombikupé og stasjonsvogn – skjer i Storbritannia.
Både større og mindre
Bagasjerommets form har nok blitt ryddigere og lettere å utnytte, for selv om våre målinger viser at det er tilnærmet samme lengde, bredde og høyde på "bakrommet" som i Carina E, byr Avensis på 30 liter større lastevolum, men tillatt nyttelast er ikke høyere. Dessuten viser målebåndet at du må løfte bagasjen 5 cm høyere enn i Carina E, samtidig som nedre del av lukeåpningen har blitt smalere.
Mens vi har målebåndet for hånden ser vi at takhøyden er et par cm mindre i den nye bilen, uten at dette er noe problem. Kupéen føles rommelig og luftig, men kupébredden foran er faktisk 1,5 cm mindre enn i Carina E. Bredden i baksetet er som før, eller for å være pinlig nøyaktig: her er nykommeren 0,5 cm bredere.
Nødvendig utstyr
Etter et par forsøk, har jeg funnet en behagelig kjørestilling bak rattet. Ved hjelp av høydejustering på både setet og rattet byr ikke det på store problemer, men det er overraskende at Toyota ikke byr på lengdejustering av rattet. Selv på mindre og billigere konkurrenter finner vi dette som standardutstyr i dag. I vår prøvebil, med det høyeste utstyrsnivået – som heter Linea Sol – er midtkonsollen dekket av imitert treverk. Alternativet heter Linea Terra, og her er det koksgrå imitert stein som viser ansikt på midtkonsollen. Interiøret ellers kan leveres i to fargekombinasjoner, en basert på lyst grått og en på grønt.
Bilens sikkerhets- og komfortutstyr ligger på det nivået som er nødvendig for å hevde seg mot den tøffe gjengen av moderne konkurrenter. Fire kollisjonsputer, beltestrammere foran og ABS-bremser er standardutstyr, det samme er tre rullebelter i baksetet, elektriske vindusheiser, el-oppvarmede sidespeil, utvendig temperaturmåler og selvfølgelig servostyring og sentrallås med fjernstyring.
Bedre styrefølelse
Da vi tidligere testet Carina E mot tre konkurrenter (Bil nr 5/1996), skrev vi: "Den store overraskelsen fikk vi fra Carina. Toyota har gjort noen mindre, men merkbare endringer av hjulopphenget og truffet meget godt. Over de verste telehivene var Carinaen imponerende stabil og rolig. Når den likevel ikke følger Peugeot 406 helt hjem, skyldes det først og fremst dårligere styrerespons og dårligere styrefølelse".
Vi regner selvfølgelig ikke med at vår smule kritikk ligger til grunn, men faktum er at styringen på Avensis gir mer direkte respons rundt nullstillingen enn på Carina E. Hjuloppheng og fjæring er modifisert både foran og bak. Særlig bakhjulsopphenget har gjennomgått vesentlige konstruksjonsendringer for å oppnå bedre veigrep og mindre krengning. Hvor mye bedre det har blitt, er vi litt usikre på. Til det var veiene i Belgia, hvor vår kjøring foregikk, for snille til å gi oss sikre signaler. Dette kommer vi tilbake til når vi får bilen på norsk jord. Det samme gjelder bilens støynivå, for selv om veiene var kultiverte, besto veidekket gjennomgående av så grov asfalt at det er feil å bedømme hjulstøyen på dette grunnlaget.
En av utviklingsingeniørene fortalte oss at Avensis er bedre støydempet enn den nye Corolla, og i så tilfelle skal Avensis kunne måle seg med både VW Passat og Peugeot 406 på dette punktet. Toyota har i hvert fall lagt ned både arbeid og vekt for å redusere vibrasjoner og lyd. Mens Carina Es karosseri var boltet direkte til understellet, hviler Avensis hjelperammer både foran og bak på gummiforinger. Dessuten er det stappet inn støydempende asfaltplater i panservegg og dører og dørstolpene er fylt med skum.
Fire motorer
Motorene er kjent fra Carina E, men alle fire er modifisert. På den minste motoren, 1,6-literen som nå yter 110 hk, er innsugningsmanifolden forlenget og kapasiteten i innsugningssystemet er redusert for å gi bedre trekkraft. Den har høyere dreiemoment på lavere turtall enn på Carina. 1,8-literen er en magermotor som har 2% prosent høyere ytelse og 4 % høyere dreiemoment enn før. Vi prøvde Avensis med både denne motoren og med 2,0-literen som yter 128 hk. Vårt valg er den minste av de to, blant annet på grunn av fleksibiliteten ved lave turtall. Mens 2,0-literen topper dreiemomentkurven ved 4.400 omdreininger, når 1,8-literen sin topp allerede ved 2.800 omdreininger. Også en 2,0-liters turbodiesel blir leveringsklar. Takket være ladeluftkjøler er effekten her økt 8% til 90 hk, samtidig som dreiemomentet øker 17% til 203 Nm. Firetrinns automatgear kan leveres på alle modellene.
Avensis er ute hos forhandlerne fra årsskiftet, men prisene er ikke klare i skrivende stund. Det er imidlertid ingen grunn til å tro at den blir billigere enn Carina E. Toyota Norge regner med å selge alt i alt 4700 Avensis i 1998. 1,8-literen vil stå for det store volumet, faktisk hele 3.200 biler likt fordelt på 4-dørs sedan og stasjonsvogn. Femdørsvarianten vil bare selge i noen få hundre eksemplarer, tror importøren.
DETTE ER TOYOTA AVENSIS:
Lengde: 449,0 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 263,0 cm. Bagasjevolum: 500 l. (VDA).
(Alle data gjelder sedan-modeller)