-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Avensis 2.0 D-CAT: Reneste diesel
Med sin D-CAT-teknologi har Toyota skapt en dieselmotor som er cleanest on the planet, for å bruke deres egne ord.
Først publisert i BIL 1/2 - 2004
Toyota kaller sin nye dieselmotor D-CAT, Diesel Clean Advanced Technology. Sammenlignet med D-4D-motoren er D-CAT-motorens forbruk og ytelse nøyaktig likt – ikke overraskende ettersom D-CAT er basert på D-4D-motoren, men utstyrt med mer avansert avgassrensing. Den store forskjellen finner vi i utslippet av nitrøse gasser (NOx), som er halvert, og partikkelutslippet som er redusert med 90 prosent. Alt i alt innebærer D-CAT at 30 komponenter er modifisert eller lagt til, den viktigste av disse er DPNR-katalysatoren (Diesel Particulate NOx Reduction System) som inneholder et vedlikeholdsfritt og porøst keramisk filter med en tetthet på 300 celler pr. kvadrattomme. Motorstyringssystemet er sentralt for å få alt til å fungere optimalt.
D-CAT-systemet er utviklet med tanke på drivstoff med lavt svovelinnhold (under 50 ppm), men det kan kjøres på vanlig norsk diesel ettersom en hyppigere tømming av filteret settes i verk når du ganske enkelt trykker inn en knapp merket DCAT som er plassert like ved tenningslåsen.
I motsetning til en rekke andre turbodieselmotorer ser ikke dreiemomentkurven ut som en elefantrygg i profil. I stedet for en langstrakt toppkurve over et bredt turtallsområde, har Avensis-motoren en markert topp på 280 Nm mellom 2000 og 2200 omdreininger. Under 1500 og over 3500 omdreininger faller kurven ned mot 200 Nm. Under kjøring merker du ingen ting til at motoren er koblet sammen med et spesielt rensesystem, heller ikke når filteret en gang i blant brennes av for å fjerne forurensningene som samler seg. Dieselmotoren kan foreløpig ikke kombineres med automatgear. Uansett kommer neppe Avensis D-CAT til Norge før andre halvår i år, bilen vi kjørte var hentet fra Tyskland. Prisen forventes å ligge mellom 6000 og 7000 kroner høyere enn med D-4D-motoren under panseret.
Toyota Avensis 2.0 D-CAT:
Pris: Ikke fastsatt.
Motor: 4-sylindret turbodieselmotor. 1995 ccm. 85 kW (116 hk) v/3600 o/min. 280 Nm v/2000-2200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 463 x 176 x 148 cm.
Akselavstand:270 cm.
Egenvekt m/fører: 1455 kg.
Tillatt totalvekt: 1970 kg.
Dekk: 205/55UR16.
Bagasjerom: 520 liter (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,2 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/mil
CO2-utslipp: 161 g/km