Mitsubishi er nå tilbake med ladehybride Outlander.

PRØVEKJØRT: Mitsubishis ladbare SUV

Frister med ny, ladbar Outlander

Levert med åtte års garanti angriper ny Mitsubishi Outlander det lille som er igjen av ladehybridbilmarkedet.

Publisert

Fire år etter at suksessen Outlander forsvant fra den norske Mitsubishi-katalogen, er ladehybriden tilbake, men i takt med bortfallet av avgiftsinsentivene tones volumet betydelig ned målt mot de høye volumene av Mitsubishis storselger i perioden 2015 til og med 2020.

Når bruktimporten inkluderes, ble det i nevnte periode registrert 33.537 ladehybride Outlandere.

Har redusert volumet

Da Outlander PHEV i amerikansk innpakking som snarest var innom landet for et år siden spekulerte importøren i et årlig volum på 1.500 biler. Nå er volumet skrudd ned til 800 med et hundretalls leveringer før siste rest av biltypens avgiftsfordel forsvinner 1. april og ytterlig skrumper interessen for ladehybrid teknologi.

Så skal det ikke legges skjul på at Mitsubishi med ny Outlander i stor grad henvender seg til de 35.700 som fortsatt eier forrige generasjon av ladehybride Outlander og de 16.400 som har en vanlig Outlander. De to variantene står for drøyt 60 prosent av Mitsubishis eksisterende bilbestand, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Sterk prisøkning

Utfordringen for Mitsubishi er at de mange som ga mellom 420.000 kroner for rimeligste Outlander og 540.000 kroner for toppmodellen, før tilvalg, frakt og levering sommeren 2021, nå må ut med mellom 735.000 og 830.000 kroner for de fire utstyrsvariantene som tilbys. I det prisleiet er bilvolumet betydelig redusert. Det store bilvolumet beveger seg nå mellom 400.000 og 600.000 kroner, naturligvis delvis forklart med fortsatt momsfritak for den første halve millionen av elbilers pris. 

Outlander i fjerde generasjon, lansert i 2021 som 2022 modell og derfor oppgradert når den nå lanseres i Norge, har knapt noe til felles med forgjengeren.

Outlander i fjerde generasjon, lansert i 2021 som 2022 modell og derfor oppgradert når den nå lanseres i Norge, har knapt noe til felles med forgjengeren. Her er det snakk om en tvers gjennom nyutviklet bil, flyttet over fra Mitsubishis egen plattformteknologi til basis fellesplattform (CMF-CD) innenfor samarbeidet Nissan-Renault-Mitsubishi. Sånn sett har Outlander mange tekniske og innvendige fellestrekk med Nissan X-Trail (Rouge i USA), betjeningsfunksjoner og skjermer er hovedsak likt, det samme med akselavstanden. Utvendig derimot skiller de to lag og Mitsubishi har virkelig anstrengt seg for å markere et skille i trafikkbildet.

To steg opp

Kundene bryr seg neppe om slikt. Mye viktige er det betydelige løftet av velvære inne i Outlander, at materialvalg og utforming har klare paralleller til premium bilopplevelse, men naturligvis avhengig av hvilken utstyrspakke som velges.

Her sittes det godt foran og høyt og godt i baksetet, med innsteg via bakdører som nær åpner i 90 grader og hvor takhøyden er tilstrekkelig for oss med ekstra lang overkropp.

Bakseterygg splittet 40/20/40 gjør det enkelt å frakte med ski til alle inne i bilen og i et bagasjerom som laster 495 liter før seteryggene legges ned og volumet øker til 1.422 liter. Outlander trekker inntil 1,6 tonn tung tilhenger.

Bare ladehybrid til Norge

Selv om Outlander bygges med flere drivlinjer, er kun den ladehybride aktuell i Norge. Sentrum i kraftverkspakken er en 2,3 liters, firesylindret bensinmotor (136 hk/255 Nm) foran som jobber sammen med en elmotor ytende 116 hk/255 Nm. Firehjulsdriften besørges elektrisk med 136 hk/195 Nm der bak. Når alt jobber sammen oppgis maksimal effekt til 306 hk/302 Nm. Trinnløs framdrift (CVT) sørger for at det tar 7,9 sekunder for å komme seg til 100 km/t – hvilket naturligvis er skamløst langsomt målt mot selv helt vanlige elbiler, men likevel mer enn nok for å ferdes hensynsfullt i trafikken.

Det foreligger ingen kjente planer om en helelektrisk Outlander.

Mitsubishis C-segment sjefingeniør Kentaro Honda (interessant navn siden Nissan/Mitsubishi er i tette samtaler med nettopp bilmerket Honda) fokuserte under medie-presentasjonen av Outlander tungt på hvor avansert Super-All Wheel Control-teknikken gjennom de ulike kjøreprogrammene (power, eco, normal, asfalt, grus, søle og snø) fordeler krefter, påvirker energiresponsen mellom motorene og endrer styrefølelsen. Egne erfaringer fra noen mil på regnvåt og hullete grusvei avslører et svært fast oppsett på grensen til ukomfortabelt.

God bakkeklaring

Det mest interessante valget er uten tvil nest høyeste utstyrsnivå, men da har samtidig prisen for lengst bikket 850.000 kroner med vinterhjul, frakt og levering – og det før avgiften går opp mer enn 50.000 kroner fra 1. april.

Dette overrasket med tanke på forgjengerens langt mykere oppsett, men fastheten fungerer til gjengjeld godt på asfalt og innbyr til en smule engasjert kjøring selv om et høybygg med egenvekt over to tonn sjelden lukter av sportslighet.

Få hytteveier i Norge er så dårlige at det ikke holder med 19,5 cm bakkeklaring. Outlander har ikke luftfjæring og kan derfor ikke løftes. 

Et 22,7 kWt stort batteri i bunnen sørger under optimale forhold for energi til 86 km elektrisk kjøring. Fordi de fleste kjører kortere i hverdagen lar Outlander seg stort sett kjøre i elektrisk og utslippsfritt det meste av året.

Kan hurtiglades

For dem som absolutt vil lade langs landeveien, er Outlander utstyrt med hurtiglading, men basert (for å spare penger) på japansk Chademo-standard. I Europa er Chademo på vei ut så langt fra alle nye ladestasjoner langs landeveiene er utstyrt med slik plugg.

Fire utstyrsprogrammer tas til Norge med Invite som basis. Neste nivå, Intense, koster 50.000 kroner ekstra og inluderer headup-display, takrail og adaptivt LED hovedlys. Nivå Instyle (pluss nye 35.000 kroner) byr blant annet på tre-sone klimaanlegg, digitalt bakspeil, rutemønster a la setetrekket i dørpanelene, oppvarmede bakseter, ventilerte forseter, elektrisk panoramasoltak og sidegardiner i bakdørene. Instyle+ (koster nye 10.000 kroner) inneholder massasjefunksjon i forsetene og litt oppgradert interiør.

Renault som el-Mitsubishi sent i 2025

Det mest interessante valget er uten tvil nest høyeste utstyrsnivå, men da har samtidig prisen for lengst bikket 850.000 kroner med vinterhjul, frakt og levering – og det før avgiften går opp mer enn 50.000 kroner fra 1. april.

Når Outlander nå er på plass har Mitsubishi vært uten noen modeller å tilby i Norge siden ASX forsvant i fjor høst. Derfor representerer Outlander den viktige overgangen til en elektrisk hverdag som for Mitsubishis del starter mot slutten av året med en omnavnet versjon av Renault Scenic.

KONKLUSJON

Mitsubishi Outlander representerer en ny valgmulighet for dem som både vil kjøre elektrisk, men som synes bensinmotoren er kjekk å ha når strømmen tar slutt. Stort pluss for åtte års nybilgaranti.

Mitsubishi Outlander PHEV

Pris fra:*Kr. 734 900
Pris testbil:*Kr. 829 900
Motor:2260 ccm/R4, turbo bensin
Effekt/moment136 hk/203 Nm
Elmotor foran116 hk/255 Nm
Elmotor bak136 hk/195 Nm
Samlet effekt306 hk/302 Nm
DrivlinjeCVT, firehjulsdrift
0-100 km/t7,9 sek
Toppfart170 km/t
Batteri22,7 kWt
El-rekkevidde86 km
Forbruk0,08 liter/mil
CO2/NOx19 g/km - 1,1 mg/km
Mål LxBxH472/186/175 cm
Akselavstand270 cm
Bakkeklaring19,5 cm
Bagasjerom495 - 1 422 liter
Egenvekt2 045 kg
Nyttelast610 kg
Tilhengervekt1 600 kg
Tankvolum53 liter
Garanti8 år/160 000 km
Batterigaranti8 år/160 000 km
MiljøklasseB
Euro NCAP5 stjerner/2023
* Ex frakt/levering.

Bruksbil med mye plass og god bakkeklaring.
Front som skiller seg ut i trafikkbildet.
Et langt nivå opp fra forrige Outlander.
Baksete hvor armlenet også fungerer som skiluke.
Solskjerming i dørene bak fra Instyle utstyrsnivå.
Forseggjorte detaljer. Pluss for kjøreprogramhjul.
Stort bagasjerom med gardintrekk.
Skjerm fra Nissan X-Trail.
Takk og pris for alle de fysiske knappene.
Bare PHEV til Norge.
1500 watt strømkontakt i bagasjerommet.
Hurtiglading med Chademo-teknologi.
Powered by Labrador CMS