-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tata dropper skjermene
Indiske Tata, eier av Jaguar og Land Rover, har tidligere overrasket med grensesprengende konseptbiler. Deres ferskeste, Avinya, overrasker med å være fullstendig skjermavers!
Nesten ikke en skjerm så langt øyet kan se. Bare en liten dings på rattet og to små til, som er monitorer for kameraer på utsiden.
Sammen med Ultrafabrics, som er store på interiørmaterialer, har man gått inn for å bygge et så avslappet interiør som mulig – noe som blant annet har erstattet kompliserte skjermer med en forenklet stemmekontroll.
Bilen er bygget på Tatas TPEM arkitektur som viser veien mot selskapet rene GEN 3 elbilgenerasjon. Der det er fører- og passasjermiljøet som i første rekke betyr noe. Elbil-teknologi og spesifikasjoner er mindre interessant. (Alle har 500 km og 30 minutter ladetid nå).
Men fleksibilitet som er nyttig når interiøret skal konfigureres, og ikke bare en lang serie tricks som man kan vise frem på en bilutstilling, er prioritert. Bruk av kunstig intelligens og software som virkelig skal høyne opplevelsen, og ikke bare etterlate deg måpende beundrende, er også viktig.
I hvert fall er det det de sier, og dette fullstendig nedskalerte interiøret er vel et godt bevis på at her har man tenkt annerledes.
Selve oppskriften er en firedørs SUV uten B-stolper og romslig og funksjonell som en ekte MPV. Det er nesten ikke noen front her, så vi kan trygt snakke om et en-boks design, der det ser ut som om hjulene er trukket enda litt lenger ut enn det som burde vært mulig.
At bilen fremdeles er indisk og ikke et internasjonalt fenomen ser vi på pressemeldingen som følger med nyheten. Der presiseres det at det er lagt ekstra vekt på den strukturelle stivheten slik at man kan bygge den så tett mot vann- og støvlekkasjer som bare mulig.
Typiske krav fra indisk landeveismiljø.
Det som er litt rist er at det ikke er noe som tyder på at Tata skal utvide virksomheten og komme til Europa med sine store, indiske modeller som et supplement til Jaguar (som vel ikke akkurat er månedens smak for tiden) og Land Rover.
Avinya viser tydelig at de kan når de vil.